Överdrivet fettisdagen

Will Montgomery är en mästertjuv. Han har gäckat polisen under en väldigt lång tid. Men så åker han fast, mycket på grund av sin hetlevrade kumpan. Åtta år senare kommer han ut från fängelset bara för att inse att samma poliser fortfarande tror att han har gömt de tio miljoner dollar han kom över vid rånet, att hans dotter inte vill ha med honom att göra och att hans kumpan numera är död. Eller är han?

Helt plötsligt har nämligen någon kidnappat Wills dotter och släpper henne endast i utbyte mot pengarna från rånet. Pengar som Will säger sig ha eldat upp för att inte bli tillfångatagen med bytet på sig. Nu måste han på något sätt se till att få fram nya pengar för att betala lösen för sin dotter. Och tiden är knapp. Fixar han inte pengarna inom tolv timmar dör hans dotter.

Nicolas Cage spelar Will och Cage är Cage. Man känner igen rollfiguren Will från många av Cages tidigare filmer. Inte så att det är samma rollfigur man återanvänt men Cage spelar ofta sina karaktärer på ett visst sätt och den här gången är inget undantag. Han gör det dock rätt bra och filmen håller för det mesta. Ibland blir den lite väl överdriven men den fungerar. Tills slutet då. Där slarvar man nämligen bort filmen och i sin iver över att göra slutet så actionpackat som möjligt missar man till exempel att man inte kan komma uppfarande i hög fart från vatten som inte når djupare än upp till midjan eller att vattnet plötsligt blir så djupt att en bil bara försvinner från att endast gå upp till just midjan.

Nä, slutet förstör filmen. Fram till dess håller det en hyfsad standard men sen går det utför. Att den sen slutar så lyckligt att man vill kräkas gör ju inte det hela bättre. Och alla som skriker att jag inte får avslöja detta här. Ni kommer att förstå att det aldrig fanns någon annan utväg. Det stod klart väldigt tidigt i filmen och kom knappast som en överraskning.

Nä, "Stolen" duger visserligen som lite fredagsnöje men man hade kunnat göra det så mycket bättre.

En kort bakom kulisserna-film som inte direkt tillför något. Förutom att vi får lära oss att Nicolas Cage är en stor skådespelare.

1. Malin Åkerman som spelar en av Wills kumpaner pratar vid ett tillfälle svenska med Cage som lyckats lära sig två mycket korta fraser.