Dum och sämre

Ja, jisses vad man har skrattat åt "Dum och dummare" genom alla år, och hjälp vad man inte alls skrattar lika mycket åt uppföljaren 20 år senare. Ibland är det inte helt lyckat att gräva upp gamla succéer på nytt och tro att bara man har de viktigaste ingredienserna så blir kakan lika god en gång till. Det är "Dum och dummare 2" ett bra exempel på.

Men märk väl att jag skriver "inte /.../ skrattar lika mycket åt uppföljaren" - det är alltså inget fiasko i mina ögon, men de riktigt roliga scenerna är få och däremellan är det skämt som känns sökta och mest som varianter på det man såg i den första filmen.

Det stora problemet är dock att grundhistorien inte är så jättebra. Precis som i den första filmen åker radarparet Lloyd Christmas (Jim Carrey) och Harry Dunne (Jeff Daniels) på en roadtrip i diverse fordon med ett föremål i handen och en skurk i baksätet. Motivet är dock annorlunda denna gång. Inledningsvis får vi veta att Lloyd suttit på mentalsjukhus i 20 år sedan den förra historien och Harry har troget kommit varje vecka och pysslat om honom. Men allt var ett enormt utdraget spratt från Lloyds sida, vilket Harry tyckte var lysande. Väl ute i verkligheten får Lloyd veta att Harry är i behov av en ny njure och efter att ha kommit på att hans asiatiska föräldrar inte är hans riktiga föräldrar verkar allt hopp vara ute.

Men så hittar han ett vykort från 20 år tidigare där det framgår att han har ett barn. Efter lite efterforskning står det klart att Harry har en dotter som adopterats bort av mamman (Kathleen Turner). Dottern Penny (Rachel Melvin) har blivit uppfostrad av den supersmarta forskaren Dr. Pinchelow (Steve Tom) och är nu på väg till en teknikmässa i hans plats, då Dr. Pinchelow är för krasslig för att åka. I själva verket är det hans nya fru (Laurie Holden) som långsamt förgiftar honom för att tillsammans med sin älskare Travis (Rob Riggle) lägga vantarna på arvet. Den inte allt för smarta Penny har rest i väg utan både telefon och ett viktigt paket Dr. Pinchelow skickat med henne, så när Lloyd och Harry dyker upp blir deras uppdrag att åka efter Penny, med det viktiga paketet och Travis i baksätet. Och det går ju förstås som det går.

Hade inte originalfilmen funnits hade kanske denna film känts lite roligare än vad den är, men nu blir det oundvikligt så att man jämför filmerna och det är en klasskillnad. Eller så är det så att man levt med den första filmen i 20 år. Hur det än är så är "Dum och dummare 2" en besvikelse om man förväntat sig en skrattfest av episka mått, men är man på helt rätt humör kan denna uppföljare förmodligen matcha sin föregångare. Personligen ser jag hellre om originalet ett par gånger till.

På den amerikanska utgåvan står det "Includes exclusive alternate opening!" stort på framsidan, och de "exklusiva" scenen finns med även här. Vad det handlar om är nästan hela öppningsscenen plus några sekunder som tillägg sist. Jättealternativt... Även samlingen med borttaget och förlängt material handlar i stort sett om scener som är med i filmen med något minimalt tillägg.

Det lilla blocket med bloopers vittnar om att det var en rolig inspelning och det gör även den stora making of-filmen som under trekvart berättar om hur filmen kom till, skådespelarna och deras karaktärer, cameos, fordon, stunts och klippning. De flesta inblandade uttalar sig, men som ett lite ovanligt inslag finns det även små kommentarer från "fans på gatan" som berättar om favoritscener från den första filmen. Jag undrar om dessa fans kommer att minnas uppföljaren lika bra...

Avslutningsvis lite allmänt filosoferande om varför dumhet är så roligt.

1. Prequelfilmen "Dum och ännu dummare - När Harry mötte Lloyd" från 2003 ignoreras av "Dum och dummare 2", då Harry får "nya" föräldrar i denna film.

2. Den klassiska hundvanen från första filmen är med i filmen, men bara under några få minuter. Den är med mer i extramaterialet än i filmen.