Äntligen är serien död!

När jag recenserade säsong 1 kallade jag den en bortslarvad möjlighet och att man borde lägga ner serien. När jag sen recenserade säsong 2 skrev jag att serien gick från dålig till katastrofal. Nu i och med säsong tre så blir det ännu sämre. Jag får känslan att man visste att serien skulle ta slut efter den här säsongen och att man därför inte orkade engagera sig alls i att få fram något bra. Man blandade in utomjordingar, alternativa världar och händelser både under och utanför domen. Allt med en amatörmässig slöja över sig och med riktigt dåliga skådespelarinsatser. Jag fick känslan av att även skådespelarna tyckte att det blev för mycket. De känns oinspirerade och verkar mest vilja därifrån.

Som ett sista försök att blåsa liv i serien kastar man in Marg Helgenberger som Christine Price, en utomjording som har kommit in under domen via några rosa kokonger som ligger i den tunnel som innevånarna gick ner i när andra säsongen slutade. I vanliga fall gillar jag henne i "CSI" men här förvandlas även hon till en amatör som inte klarar av att leverera den enklaste replik på ett trovärdigt sätt.

Det enda som är bra med den här säsongen är att när man genomlidit dessa 13 avsnitt så är det slut. Serien är nu nedlagd och även om man lämnade med ett öppet slut så skulle jag bli väldigt förvånad om det kom en fortsättning. Dels har jag svårt att tro att någon av skådespelarna skulle vilja tillbaka till detta skräp och dels har jag svårt att tro att CBS verkligen vill betala för en säsong till.

Som ett stort Stephen King-fan kan man inte annat än beklaga denna serie. Man låter handlingen sväva ut och bli något helt annat än det är i boken och visst, sådant kan hända men när det bara blir fjantigt och inte tillför något som är bättre blir det bara sorgligt. Så blir det här och därför kan jag bara bocka och tacka för att CBS äntligen lagt ner serien.

Vi får en hel del extramaterial och både skaparen av serien och skådespelarna får komma till tals. Dock känns det rätt pinsamt att sitta och höra dem berömma säsongen efter att man just sett hur usel den är. Då är det roligare att se dokumentären om hunden Indy som spelar en roll i serien. Med andra mycket extramaterial, men väldigt tråkigt sådant.

1. Marg Helgenberger var även med i den Stephen King-baserade miniserien "Tommyknockers" och faktum är att "Under the Dome" påminner lite om den.

2. En av skaparna av serien lämnade den innan säsong tre och han sa senare att han tyckte att serien kunnat vara bättre i flera avseenden.

3. Totalt blev det 39 avsnitt.