Filmatisering av skräckbok som inte finns

Stephen King är en stark kassako, kanske mer än någonsin just nu. Från den första filmatiseringen av "Carrie" 1976 till i dag finns det inte mindre än 283 titlar under hans "Writer"-kategori på IMDB, vilket är enormt mycket. Tittar man noggrant så finns det utöver långfilmer, tv-serier och miniserier även väldigt många kortfilmer, i de flesta fall gjorda av filmstudenter som fått köpa rättigheterna av skräckkungen för blott en ynka dollar. Dessa filmer kallas "Dollar Babies" och är givetvis en stor anledning till den där siffran är så stor.

Om man tittar på rena tv-produktioner fanns det en period då miniserier om tre avsnitt var det bästa formatet för att ge Kings historier lagom med luft och tid att berättas. Tyvärr producerades de flesta av dessa av vanliga tv-kanaler vilket gjorde dem till ganska mesiga produktioner. Kanalerna föredrar dock serier som kan pågå i säsong efter säsong och det ställer förstås till det om serierna ska baseras på en specifik bok. "The Dead Zone" blev en sorts deckarserie i sex säsonger som fungerade ganska okej, medan "Under the Dome" kastade bort en spännande premiss genom att spåra ur fullständigt.

Men hur löser man problemet? Jo på det vis som skaparna av "Castle Rock" gjort. Castle Rock är namnet på en fiktiv stad i Kings hemstat Maine. Den är platsen där böcker/filmer som "Cujo", "The Dead Zone" och "Needful Things" utspelar sig. Inte långt från Castle Rock ligger fängelset Shawshank ("Nyckeln till frihet"), mentalsjukhuset Juniper Hill och staden Derry (båda i "Stephen Kings Det"/"Det") och så vidare. Det vill säga: en ganska bra utgångspunkt för ett Stephen King-universum. Så det skaparna av "Castle Rock" gjort är att göra den där Stephen King-romanen som inte finns i form av en komplett tv-säsong i tio avsnitt. Säsongen har en början och ett slut och när serien återvänder blir det en helt ny historia inom samma universum. En ny bok som inte finns.

Det är smarta förutsättningar. Även "Stranger Things" har lyckats med något liknande, men "Castle Rock" har en mycket tydligare koppling till Stephen King. Det kryllar av påskägg och referenser i avsnitten och några karaktärer känner vi igen från förr, antingen som faktiska karaktärer i denna första säsong eller i syftningar och repliker.

Med det sagt kan vi titta på denna första bok som inte finns. Seriens skapare inledde sitt arbete med att definiera ett antal olika huvudgenrer för King där fängelseromanen var en, och det tidigare nämnda fängelset Shawshank är en viktig plats i den här historien. När fängelsedirektören Dale Lacy (Terry O'Quinn) tar livet av sig får de anställda anledning att undersöka en avstängd avdelning av fängelset. Där hittar de en bur där Lacy på eget initiativ hållit en okänd fånge bakom lås och bom. Fången (Bill Skarsgård) säger inte sitt eget namn men han säger namnet Henry Deaver. Henry (André Holland) har sin egen historia i Castle Rock. 27 år tidigare försvann han som tonåring och när han återfanns hade han tappat sitt minne totalt. Under sökjakten skadades hans adoptivpappa, pastor Matthew Deaver (Adam Rothenberg) och omkom senare. I vuxen ålder har Henry flyttat långt bort från Castle Rock och arbetar som försvarsadvokat åt dödsdömda fångar.

Nu får han anledning att åka hem, men fängelsets nya direktör (Ann Cusack) gör allt för att hålla den okända fången hemlig eftersom PR-smällen skulle bli för stark. Men med hjälp av väktaren Dennis Zalewski (Noel Fisher) lyckas Henry hitta honom och ta över ansvaret. Dock säger fången ingenting och något är mycket märkligt med honom. Henry har kvar sin mamma Ruth (Sissy Spacek) i stan, men hon är drabbad av demens och har dessutom låtit den pensionerade sheriffen Alan Pangborn (Scott Glenn) flytta in i familjehuset, vilket förvirrar Henry. Alan har dock viss information om den okända fången, bland annat att Lacy trodde att han var djävulen.

Parallellt med att vi försöker förstå vem fången är och vad han är och vad han kan, så gräver vi vidare i Castle Rocks karaktärstall och historik. Mysteriet kring Henrys försvinnande som barn. Hans pappas tro på "Guds röst" i skogen. Andras tro på samma röst. Henrys granne Mollys (Melanie Lynskey) förmåga att känna och höra andra människor och så vidare.

Inledningsvis känner jag att skaparna Sam Shaw och Dustin Thomason verkligen lyckats med sin ambition om att göra en Kingroman som inte finns. De har hittat rätt ton och jag får exakt samma känslor som när jag läst en omfattande ensembleroman av King (som till exempel "Needful Things" där sheriffen Alan Pangborn figurerade), men ju längre säsongen går och ju mer komplicerad Shaw och Thomason gör storyn desto mer spretar det. Möjligen kan en sådan känsla jämnas ut om man ser serien i ett hyfsat koncentrerat svep. När säcken ska dras ihop i det sista avsnittet lämnas en hel del frågor obesvarade och även om det finns en möjlighet att visa av dem besvaras i kommande säsonger tror jag att det mesta lämnas fritt för tittaren att dra sina egna slutsatser. Bra eller dåligt? Det visar sig.

Jag tycker dock att serien är överlag bra. Speciellt bra är Bill Skarsgård som inledningsvis agerar med väldigt få medel och skapar en enorm mystik och spänning kring sin karaktär. Längre in i säsongen får han agera mer normalt och kvarstår som den stora behållningen i helheten. Det är även kul att återse Sissy Spacek i King-sammanhang, speciellt i en roll som absolut utmanar hennes talang.

"Castle Rock" har goda förutsättningar att bli en bra antologiserie med ett sammanhållet universum och jag ser verkligen fram emot att få se vad för slags Kingroman Shaw och Thomason knåpar ihop nästa gång.

Två featuretter bjuds. Den längre av dem, "Blood on the Page", utgår från skaparnas arbete med att hitta Stephen King-stilen genom att analysera och plocka isär kungens verk. Det är förstås riktigt intressant att höra och det enda som saknas är Stephen King själv. Det hade varit intressant att höra hans replik på vad "Castle Rock"-skaparna åstadkommit. Den kortare featuretten, "Clockwork of Horror", utgår från den andra mäktiga mannen i projektet, producenten JJ Abrams, och hur hans stil kombinerades med Kings. Här görs det en ganska briljant analys om att Abrams är en historieberättare som drivs av frågorna och King en som drivs av svaren. Det är en spännande tanke.

Som ytterligare komplement till helhetsupplevelsen finns korta "Inside the Episodes"-filmer på några minuter till var och en av avsnitten som avhandlar det som händer specifikt i det avsnittet. Bra bonusinformation.

1. Sissy Spacek ("Carrie") och Bill Skarsgård ("Det") är inte de enda skådespelarna i serien som gjort Kingproduktioner tidigare. Terry O'Quinn var med i varulvsfilmen "Silver Bullet", Melanie Lynskey kunde ses i spökhusserien "Rose Red" och Chosen Jacobs som spelar Henry Deavers son var också med i "Det".

2. Det är inte jättemånga karaktärer från tidigare Kinghistorier som är med i serien. Mest uppenbar är Alan Pangborn som egentligen är den enda som syns och inte enbart nämns. En referens är till Jack Torrence i "The Shining" som skohornats in i den här världen. Jane Levy spelar hans släkting Diane som tagit förnamnet Jackie för att retas med familjen. Karaktären är lite för överdriven för min smak.

3. Det finns som sagt drösvis med påskägg och referenser till andra Kinghistorier i serien, så pass mycket att producenten Stephen King uppmanade fans via sina sociala medier att låta bli att jaga påskägg och i stället njuta av storyn. Klokt, påskäggjakten kan man lägga tid på runda två!

ANDERS JAKOBSON (2019-02-04)