Skräckklassikern jag inte förstår

Det finns en viss risk att den här recensionen blir en aning kontroversiell. Jag tillhör nämligen den skara människor som inte alls är speciellt imponerad av Stanley Kubricks "The Shining". För det är just Stanley Kubricks film, trots att den är baserad på boken med samma namn av Stephen King.

Det finns många historier om Kubrick, en som jag hört är att satt med en trave böcker på sitt kontor och letade efter en roman att filma. Hans sekreterare kunde höra hur han kastade bok efter bok i väggen, men plötsligt blev det tyst. Kubrick hade hittat "The Shining" i högen och fastnat för den.

Lustigt nog har han gjort ett ganska rejält lustmord på skräckförfattarens förlaga då han helt och hållet uteslutit bokens uppbyggnad och poäng. Med andra ord är King inte speciellt nöjd med filmen och i en intervju i Playboy 1983 uttryckte han sitt missnöje (min översättning):

"Jag anser att det är två grundläggande problem med filmen. Till att börja med: Kubrick är en väldigt kall person - pragmatisk och rationell - och han hade enorma svårigheter att förstå, även på ett akademiskt plan, en övernaturlig värld. Han brukade ringa till mig från England på alla möjliga konstiga tider på dygnet och jag minns en gång när han ringde upp och frågade mig 'Tror du på gud?'. Jag funderade en stund och svarade 'Ja, det gör jag.' Kubrick svarade: 'Jag tror inte att det finns någon gud' och lade på. Inte för att religion behöver vara en del av skräck, men en fundamental skeptiker som Kubrick kunde helt enkelt inte greppa den omänskliga ondskan i Overlook Hotel. Så han letade i stället efter ondskan i karaktärerna och gjorde filmen till en domestisk tragedi med enbart vaga övernaturliga övertoner. Det var det grundläggande problemet: eftersom han inte kunde tro på det, kunde han inte göra filmen trovärdig för andra.

Det andra problemet var karaktärsutvecklingen och rollbesättningen. Jack Nicholson, en fin skådespelare, var helt fel för rollen. Hans senaste roll hade varit i 'Gökboet' och den och hans galna flin gjorde att publiken identifierade honom som en galning direkt från första scenen. Men boken handlar om Jack Torrence gradvisa förfall in i galenskapen genom Overlooks onda influens, som fungerar som ett gigantiskt batteri laddat med en ondska stark nog att korrumpera alla som kommer nära det. Om killen är galen från start så är hela poängen med hans tragiska förfall borta. Av den anledningen finns det inget centralt i filmen, inget hjärta, trots briljanta och effektiva bildvinklar och imponerande Steadicamarbete. Vad som i grund och botten är fel med Kubricks version av 'The Shining' är att det är en film gjord av en man som tänker för mycket, men som känner för lite, och det är därför den - trots sina virtuosa effekter - aldrig griper tar om halsen så som riktig skräck bör göra."

Jag håller givetvis med King i de argument lägger fram. Jag har läst hans bok och sett Kubricks film många gånger och kan inte alls förstå varför folk skattar den så högt - man får ju ingen som helst förklaring till vad som händer. I boken är Jack Torrence en författare med skrivkramp som tar uppdraget att vakta hotellet Overlook under vintersäsongen som att sätt att bota både skrivkrampen och sin alkoholism. Under resans gång fajtas han både med sitt uppdrag och hemska minnen från sin barndom då han blev misshandlad av sin far, samtidigt som han forskar i hotellets otäcka historia. Det leder gradvis till att han blir galen och ger sig på sin familj.

Inför denna recension har jag verkligen ansträngt mig för att se filmen med fräscha ögon, att lämna mina tidigare åsikter bakom mig, men det går inte. Filmen är fortfarande lika obegriplig som den alltid har varit.

Visst, det finns klara poänger i den. Det kusliga soundtracket slår an en obehaglig ton redan under förtexterna, både miljöer och kameraarbete är lysande, den otrevliga scenen i rum 237 är en läskig klassiker och när Jack går loss med yxan är det rafflande värre. Jack Nicholson är också bra när vi kommit till den bit i historien då han ska vara galen och till och med den hopplösa Shelley Duvall funkar när hon blir en scream queen (i övrigt är det snudd på amatörmässigt skådespel från hennes sida).

Men faktum kvarstår. Filmen missar målet och jag förstår inte dess storhet. Läs boken för att få den riktiga "The Shining".

Den här utgåvan är en uppfräschad specialutgåva med delvis helt nytt extramaterial som inte funnits med tidigare. På en separat skiva finns dokumentärt och bakommaterial på ungefär 90 minuter och på första skivan finns en trailer och ett kommentarspår. Jag har inte haft möjlighet att lyssna på kommentarspåret men jag kan berätta att det är med uppfinnaren av Steadicam - Garett Brown - och Kubrickhistorikern John Baxter. På sätt och vis förädlar detta min tanke om att filmen är mer känd för kameraarbetet än för sin handling.

Jag sparar kommentarspåret till en annan gång. Garrett och John medverkar i delar av det nya dokumentära material som finns på skiva två, främst i "Views from the Overlook: Crafting The Shining" och "The Visions of Stanley Kubrick". Ni förstår säkert skillnaden på dokumentärerna utifrån namnen, men det är två intressanta filmer som ger en hel del förklaringar varför filmen blev som den blev genom kommentarer från en hel radda Kubrickexperter, folk som var med under inspelningen (bland annat Jack Nicholson) och Kubrickkollegor (bland annat Steven Spielberg och George Lucas). Här förklaras även varför filmen skiljer sig så mycket från sin förlaga, och manusförfattaren Diane Johnson klämmer ur sig att "historien handlar om en fars hat mot sin son och fru" (och redan där har man missat målet).

Nåväl, jag ska inte gnälla mer om det. Det är som sagt två intressanta filmer som trots allt belyser det som är bra i filmen.

Man har även lokaliserat kompositören Wendy Carlos som står för delar av musiken. Så som jag förstått det enbart det inledande stycket, för Kubrick ersatte den mesta musiken med klassiska verk så som "Music For Strings, Percussion and Celesta (movement III)" (Béla Bartók) och "Kanon for 52 string orchestra and tape" (Krzysztof Penderecki) som är den musiken jag nämnde tidigare. Carlos verkar dock skapligt nöjd över den musik hon inte fick med i filmen och har tydligen kämpat hårt för att få originalsoundtracket utgivet på CD.

Det var det nya materialet, kvar sedan tidigare utgåvor är en Making of signerad Kubricks dotter Vivian. Det är en halvtimme bakom kulisserna som tränger in ända in i Jack Nicholsons loge och som inte skäms för att visa när den store Kubrick burdust skäller ut stackars Shelley Duvall och tämligen ofint förminskar henne efter noter. Förutom detta är det väldigt intressant att se hur scenerna växer fram. Det finns (numera?) även ett kommentarspår av Vivian att lyssna på vilket jag absolut tänker göra nästa gång.

1. Danny Lloyd som spelade Danny Torrence, sonen med en telepatisk förmånga (= The Shining) gjorde bara en roll till två år senare och lämnade sedan filmvärlden utan intresse för att fortsätta i branschen. Här finns ett hyfsat nytt foto på den vuxna Lloyd.

2. Stephen King gjorde 1997 en egen filmatisering av "The Shining" i regi av klåparen Mick Garris. Den tredelade miniserien är kanske inget mästerverk men den följer av naturliga skäl förlagan bättre.

3. Det finns sjukt mycket trivia om filmen och jag rekommenderar en titt på IMDB:s sida.

ANDERS JAKOBSON (2007-12-19)
Relaterade recensioner (51)
Utkomstår: 2007
Tema: Stephen King
Ljud: Dolby digital
Bild: 1.78:1
Kommentarspår med Steadicam-uppfinnare/-tekniker Garrett Brown och historiker John Baxter, Vivian Kubricks dokumentär "The Making of the Shining" med kommentarspår, Views from the Overlook: Crafting The Shining, The Visions of Stanley Kubrick, Wendy Carlos - kompositör