En remake som knappast blir en klassiker

"Flatliners" filmades första gången 1990 och hade de på den tiden unga stjärnorna Kiefer Sutherland, Julia Roberts, Kevin Bacon, William Baldwin och Oliver Platt i huvudrollerna. Handlingen då som nu är att några unga läkarstudenter är nyfikna på vad som händer när vi dör. För att ta reda på det låter de kompisarna under ordnade former ta livet av dem för att sen väcka upp den igen. Under de minuter de är döda upplever de saker som de sen kan komma tillbaka och berätta om.

Om man lyssnar på skaparna av denna nya version av filmen så är den från 1990 en sann klassiker. Jag håller inte riktigt med. Det är nostalgi för folk i min ålder som var med när den gick upp på bio för snart 30 år sen, men klassiker? Det är att ta i.

Den här gången är det Ellen Page, Diego Luna, Nina Dobrev, James Norton och Kiersey Clemons som gör huvudrollerna, men upplägget är detsamma. De dör, kommer tillbaka och efteråt upplever de hemskheter. Och man vill ju gärna tro att det är de döda som kommer tillbaka för att hämnas, men icke sa Nicke, så är inte fallet. Här räcker det med att de varit taskiga eller svikit någon så kan de komma och spöka för dem. De behöver inte ens vara döda. Ja, här spricker handlingen och det blir mer larvigt än läskigt.

Det känns som om man tagit vad man tror är en klassiker och kastat en moralfilt över den och hoppats på att publiken ska gilla det. Nu ska jag villigt erkänna att jag inte sett originalet på en herrans massa år och inte kommer ihåg om upplägget är detsamma där när det gäller vad som kommer tillbaka med dem från dödsriket, men oavsett vad så fungerar det inte här. Tyvärr, för jag hade höga förväntningar på filmen.

Vi får en hel del kortare filmer om filmen och mest intressant är den som behandlar kopplingen till originalfilmen och denna nya. Där hade jag gärna sett att man gått djupare in och förklarat ännu mer om vad de båda filmerna har gemensamt. Vi får även en del borttagna scener.

1. Kiefer Sutherland gör en cameo som lärare och i extramaterialet spekulerar man i om han är samma person som i första filmen. Vet han vad de unga studenterna håller på med? Efterkonstruktion eller riktigt uselt genomfört, säger jag om det är fallet.

2. Skådisarna är rätt dåliga.

3. Det hade varit mer intressant om de gjort en uppföljare till originalet nu när de fick med Sutherland. Snacka om missad chans.

HANS-ÅKE LILJA (2018-04-20)