Realistiskt och genuint

I kölvattnet av "Tunna blå linjen" och "Snabba Cash" kommer ytterligare en svensk tv-serie rotad i nutidens bistra verklighet. Även om det finns poliser i "Taelgia" är det väldigt mycket mer en skildring av kriminella strömningar i Södertälje och vilken påverkan det har på Södertälje i stort och på de människor som bor där. I toppen av hierarkin i den här strömningen finns den samlade Jano (Simon Mezher), men snäppet under honom finns underhuggarna Baloo (Tanki Mosa) och Jackie (Nurbo Bozan) som inte drar jämt och under seriens gång blir fiender.

Serien innehåller många olika spår som vävs ihop men en central händelse är ett polisingripande som går överstyr. En poliskvinna är lite väl hårdhänt mot en tonårspojke vilket leder till en väldigt hätskt situation med många starka känslor. Inte minst från mängder av människor som egentligen inte vet vad som hänt, men som vet att något har hänt, något de kan vara arga för. Det är i samband med detta som polisen Sibel Hanna (Sara Shirpey) gör sin första insats som ny inom Södertäljepolisen. Hanna är syrian, men det underlättar inte speciellt mycket då hon ses som Judas av sina egna. Sibel kämpar med att bevisa sig själv för sina kollegor och inte framstå som inkvoterad och hon måste och bevisa sig för sin egen familj, som tar ställning mot polisens agerande i det efterspel som blir. Att Sibel sedan har en historia med Jano har en viss betydelse längs med vägen.

En av de som rycks med i stämningen är Marko (Jonay Pineda Skallak) som jobbar för Baloo. Han blir så till sig att han hämtar det automatvapen han lovat förvara och avfyrar det mot polisstationen, en händelse som blir kostsam för både Marko, Baloo och i slutändan Jano. Marko tänker sig inte alltid för innan han agerar, men han är lojal och får successivt allt mer ansvar och tyngre uppdrag.

Ett annat spår utgår från familjen Özgün. Pappa Isac (Fikret Çeşmeli) är fast i den illegala spelverksamhet som Baloo ligger bakom och har lyckats spela bort både sin butik och familjens lägenhet. Familjen får flytta till stadsdelen Ronna, ett särskilt utsatt område. De äldsta barnen är lovande på olika vis. Dottern Magda (Ranja Jan Barvary) är ny point guard i basketlaget Taelghia som är ett av Sveriges bästa och hon spås bli riktig stor inom sporten. Sonen Gabriel (John Hanna) pluggar till mekaniker och har en råtalang som kan ta honom långt. Men i Ronna blir Gabriels första nya kompis Marko som utan att egentligen manipulera honom leder honom in i sin egen verksamhet.

Seriens trumfkort är helhetsrealismen och den genuina känslan som skildras av till större delen mindre kända eller okända skådespelare. Allra bäst är Jonay Pineda Skallak (Guldbaggevinnare för "Vinterviken" 2022) som spelar otroligt naturligt och bra. Hans karaktär är dessutom älskvärd på sitt eget lilla vis. Det är inte svårt att förstå att Gabriel gillar Marko som vän även om han vet att det Marko håller på med är fel och att han verkar i en värld han själv inte borde kliva in i. Åter igen: Marko manipulerar inte Gabriel, men det går som det går ändå. Givetvis gör även John Hanna och Ranja Jan Barvary stabila insatser där man kort och gott tror på deras karaktärer.

"Taelgia" är ingen lättsam serie, men den är heller inte speciellt komplicerad att hänga med i och ta in. Jag ska inte uttala mig om seriens realism eftersom jag baserar mycket av min bild av Södertälje utifån det som media rapporterar. Men jag tycker inte att det känns som att staden svartmålas av "Taelgia" utan att serien ger en trovärdig bild av hur det är där just nu.

1. Mycket av serien är inte alls inspelat i Södertälje utan i det närliggande Vårberg.

2. Taelgia eller Taelghia, eller kanske snarare Telge, Tælgia, Tælga är det första namnet på Tälje som lade till förledet Söder 1622 i samband med att Norrtälje anlades 11 mil nordost om staden.

3. Inget är i dagsläget sagt om en andra säsong, men det känns ganska logiskt att en sådan borde komma.