Oväntat generisk underdoghistoria

Den här filmen är så "based on a true story" att den till och med klämt in det i titeln i vissa lägen. Vad är det då för sann historia som "Gran Turismo" är baserad på? Jo, för drygt tio år sedan utlyste Nissan och Sony en tävling bland onlinespelare av racingspelet Gran Turismo där de bästa spelarna togs ut till GT Academy som skulle förvandla gamers till riktiga förare. Idén kom från marknadsföraren Danny Moore (Orlando Bloom) som menade att Gran Turismo är en så pass välgjord simulation (inte spel!) att de 80 miljoner användare som lagt ned tusentals timmar praktiskt taget tränat sig till att bli racingförare utan att aldrig sitta i en bil.

Moore får klartecken på att köra igång om han lyckas hitta en tränare som kan garantera amatörernas säkerhet. Den forna racingföraren Jack Salter (David Harbour) är sist på Moores lista men den enda som ställer upp efter att han ruttnat på sin nuvarande arbetsgivare, Nissankonkurrenten Capa. Men filmens huvudperson är tonåringen Jann Mardenborough (Archie Madekwe) som är just en av de där spelarna som kan simulationen utan och innan och blivit extremt vass på spelet. Jann är mer eller mindre fastlimmad i gamingstolen, vilket stör hans pappa Steve (Djimon Hounsou) som är en forna fotbollsspelare och betydligt mer analog i sin syn på livet. Lyckligtvis går Janns storebror Coby (Daniel Puig) i pappans fotspår, och Jann ses som lite av en besvikelse.

Men så vinner Jann onlineuttagningen och blir en del av akademin där han får känna på konkurrens och tuff träning av Salter, men man behöver inte ha sett många underdogfilmer för att förstå att allt kommer att gå Janns väg och även om det är några gropar i vägen så går det mest smärtfritt och smidigt. Det gör - based on a true story eller inte - att "Gran Turismo" blir en ganska trist film. Det är nästan som en parodi på underdogfigurens resa. Det som ska vara filmens stora grej är racingscenerna som i händerna på regissören Neill Blomkamp ("District 9", "Elysium", "Chappie") blir visuellt spännande när dataspelsestetik varvas med motorsport, men det blir också rätt tröttsamt i längden.

Faktum är att jag finner "Gran Turismo" överlag ganska mellanmjölkig. Jag har generellt sett inget emot underdogfilmer och racingfilmer kan vara kul emellanåt, men "Gran Turismo" känns mest generisk och lång trots en del visuella poänger. Jag hade hoppas på något mer från en bra berättare som Neill Blomkamp, men hans bidrag till filmen är kanske mer det visuella än det gripande.

Jag inser att det finns en faktor som kan påverka filmupplevelsen och det är i fall man har spelat simulationen och får någon sorts nostalgisk kick av det. Det har inte jag men för vissa andra dataspelsbaserade filmer så har jag haft den kopplingen och vet att påverkar positivt, så med det sagt kan jag tänka mig att det finns en publik för filmen som upplever den på ett helt annat vis än vad jag gör.

Fem featuretter om ungefär fem minuter var ger en liten inblick i filmens tillkomst, med start i den verkliga Jann Mardenborough och sen vidare till karaktärer och skådespelare, stunts, hur man filmade racingscenerna och så förstås viss fördjupning i bilarna. Det sista är verkligen för de bilintresserade. Jag sitter mest som ett fån när olika bokstavs- och sifferkombinationer droppas, vilket tydligen är modeller. Det som roar mig mest är det som handlar om själva kameraarbetet.

Utöver detta finns det drygt tio minuter med bortklippt eller förlängt material.

1. Det betonas gång på gång att skaparen av Gran Turismo, Kazunori Yamauchi - i filmen sammanbitet gestaltad av Takehiro Hira i några scener - var så otroligt noga med detaljerna när han återskapade bilar och framför allt racingbanor runt om i världen. Lite lustigt då att filmen använder Hungaroring i Ungern för att gestalta flera banor. Det känns lite respektlöst mot spelet även om jag förstår orsakerna till att man gjort som man gjort.

2. Yamauchi gör en cameo i filmen som sushikock.

3. I alla filmer finns det utfyllnadskaraktärer som har någon sorts funktion men inte är viktig nog att få repliker eller ens ett namn. De identifieras mest från vad de gör och det här fallet kan Sadao Ueda skryta på fester med att han spelade "Skeptical Nissan Board Member" i "Gran Turismo"...

ANDERS JAKOBSON (2023-12-04)