Som väntat, varken mer eller mindre

"Lyckligare kan ingen vara" är en film vi känner igen. Vi känner till och med igen karaktärerna. David Hellenius spelar Robert. Robert jobbar med att köra taxi fast han egentligen vill jobba som fotograf. Han bor med fru och en son och äktenskapet går dock på sparlåga och ingen av dem är speciellt lycklig. En dag får han syn på skådespelerskan Sofia som han hade ett förhållande med för många år sedan. Sedan dess har hon flyttat till New York där hon har en karriär, man och en dotter.

En dag kör Robert Ebba (Dilan Gwyn) och hennes bror (Adam Lundgren) till BB då Ebba ska föda. Hennes bror är med för hennes man spelar SM-hockeyfinal och kan inte vara med. Brodern jobbar som bilskollärare och har Jenny (Maia Hansson Bergqvist) som elev. Jenny har dock redan körkort men har svårt att träffa killar på ett normalt sätt och fejkar därför att hon inte har körkort. Jenny har även en granne som är en sur gubbe, Ulf, som på ett konstigt sätt träffar kvinnan i sitt liv. Jenny umgås även med Roberts fru.

Ja, ni hör. Det är en invecklad historia men samtidigt syr man ihop det rätt bra. Allt hänger ihop även om det i ärlighetens namn krävs en del fantasi för att få till det. Filmen är dock underhållande och jag gillar den. Det är inget mästerverk men har man sett den här typen av film så vet man precis vad man får…nästan i alla fall. Allt slutar faktiskt inte så lyckligt som man fruktar och det gillar jag.

Förutom David Hellenius ser vi Helena Af Sandberg som Sofia, Kjell Bergqvist som Ulf och Eagle Eye Cherry som Sofias man Mark. Helt klart är Bergqvist bäst. Hellenius är Hellenius, gillar man honom så gör man det, gör man det inte så gör man det inte.

1. När filmen gick upp på bio fick den väldigt dåliga recensioner. Lite orättvist tycker jag.

2. Helena Af Sandberg som spelar Sofia har på riktigt gjort viss framgång i USA.

3. Sanna Ekman gör en liten roll och ser rätt annorlunda ut.