Förutsägbar och spännande samtidigt

Efter att ha hämnats sin bror på ett ganska oortodoxt sätt tvingas Wednesday Addams (Jenna Ortega) byta skola till Nevermore Academy, samma skola som hennes föräldrar träffades på. Till skillnad från hennes tidigare skolor som varit vanliga skolor är Nevermore en skola specifikt för utstötta. Här kan man hitta alla möjliga typer av varelser, exempelvis vampyrer, varulvar och sirener. Trots detta sticker Wednesday ut med sin dystra uppsyn och ovilja att skaffa vänner. Inte ens hennes rumskamrat Enid (Emma Myers), som är full av färg och glädje, lyckas få henne ur sitt svart-vita skal.

Redan första veckan är Wednesday fast besluten att rymma. Under en session med sin terapeut lyckas hon rymma till den lilla stadens café där hon möter Taylor (Hunter Doohan). Han går med på att hjälpa henne ta sig ifrån Nevermore och staden Jericho under premissen att åtminstone en av dem då tar sig därifrån. Då Weems snabbt hittar henne bestämmer de sig för att ses senare under en festival på kvällen. Väl där går de mot bilen för att åka, men Wednesday får en syn och inser att en av eleverna på skolan är i fara. Hon väljer då att springa efter honom och varna, bara för att mötas av att det är hon som är den i fara. Enligt en profetia kommer Wednesday stå på Nevermore och omringas av eld, troligtvis som skolans undergång. Detta gör Nevermore betydligt mer intressant och Wednesday bestämmer sig för att stanna. Kommer hon verkligen vara skolans undergång och var passar monstret i skogen som attackerar både invånare och elever in i det hela?

Serien är perfekt rollsatt i princip varje karaktär, men framför allt på titelkaraktären. Jenna Ortega är<(i> Wednesday. Trots att Wednesday är en ganska negativ karaktär som endast har ett känsloläge lyckas Ortega skapa en version av henne som är oerhört mänsklig och sympatisk. Detta gör att hennes resa från seriens början till dess slut blir väldigt tydlig trots att hennes ansiktsuttryck ser likadant ut. Utöver Ortegas fantastiska prestation blir Wednesday så intressant när hon kommer i kontakt med övriga karaktärer, framför allt med Enid som är hennes totala motsats. Deras relation gör hela serien.

En annan att lyfta fram är Christina Ricci i rollen som läraren Ms Thornhill. Hon är även Wednesdays husmoder, vilket är ganska roligt då en av Christina Riccis kanske mest kända roller är just Wednesday Addams. Det är en ganska fin gest mot tidigare verk med den kända familjen.

"Wednesday" lyckas med den ganska svåra kombinationen att vara förutsägbar och spännande på samma gång. Trots att det efter några avsnitt går att lista ut vem som är den elaka kommer det hela tiden småsaker som gör att man ändå tvivlar. Detta, kombinerat med humor och tonårsrelationer, gör att man sitter fast framför skärmen och bara vill ha mer. Det här är inte en serie att börja med när man bara har någon timme, för det är lätt att "bara ta ett avsnitt till". Trots att första säsongen precis släppts kan jag knappt vänta på fortsättningen.

Finns inget.

1. Wednesday ska vara väldigt blek, och i första avsnittet gör de många skämt om detta. Bland annat konstaterar en av karaktärerna att hon är svartvit, som ett eget Instagram-filter. I många scener är dock de andra karaktärerna betydligt blekare än hon.

2. Genom att ge Luis Guzmán rollen som Gomez Addams ville Tim Burton skapa en version av karaktären som är så nära Charles Addams version som möjligt, till skillnad från hur han brukar porträtteras i live-action filmer/serier eller på scen.

3. Edgar Allan Poe lyfts fram i serien som en tidigare elev på skolan. Namnet Nevermore kommer från en av hans dikter, "The Raven". I Tim Burtons första film, "Vincent", har huvudkaraktären Edgar Allan Poe som sin favoritförfattare.

EMMA ÅKERLIND (2022-11-29)