När Draculas hjälpreda tröttnar

Hur många filmer finns det om Dracula egentligen? Man tänker att det redan gjorts alla tänkbara varianter av grundhistorien, ett otal skådespelare har tolkat karaktären och det hela har vridit och vänts på ur alla synvinklar, så hur kan man egentligen göra nåt nytt här? Svaret finns i filmen titel: man skriver en historia ifrån Draculas hjälpredas synvinkel, mannen som heter Renfield.

I oräkneliga år har Renfield varit Draculas mer eller mindre frivilliga passopp. Dracula är inte direkt en finlirare utan plöjer fram och gör vad som faller honom in, och Renfield tvingas ideligen städa upp röran. När vi möter honom är han innerligt trött på Draculas eviga hunsande och går på möte i en grupp för medberoende. Bland medlemmarnas uslingar till partners hittar han dessutom passande offer till Dracula, men när han följer en man till en lagerbyggnad blir han indragen i kriminella uppgörelser och polisutredningar. Allt medan Dracula fortsätter att pressa Renfield allt närmare ett riktigt psykbryt.

Flera saker förvånar mig när jag ser "Renfield". Först och främst är Nicolas Cage underbar som Dracula. Han tar i ända från tårna och gör en bindgalen insats. För det andra är manuset betydligt mer stabilt än jag förväntade mig. Storyn håller, och dessutom är det genuint roligt och engagerande. Och sen är det dessutom oväntat klafsigt och förnöjsamt blodigt ibland.

Nicholas Hoult är som vanligt bra i rollen som Renfield, men överskuggas av inte bara av Cage, utan också av Awkwafina i rollen som polisen Rebecca. Hon är som vanligt bra på både komik och seriösa scener, precis som i "Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings" häromsistens. Helt klart en rolig och underhållande film som jag definitivt rekommenderar.

1. Kända filmkritikern Ronny Svensson ogillar filmen skarpt, och menar att man inte får göra komik av skräckfilm så här och att man bör "se om 'Suspiria', 'Motorsågsmassakern', 'It Follows' eller 'The Conjuring' i stället". Jag utgår ifrån att det är nåt slags misslyckat skämt.

2. Filmen är skriven att vara en uppföljare till filmen "Dracula" från 1931, och utspelar sig 90 år senare.

3. I originalromanen om Dracula av Bram Stoker är Renfield 59 år gammal, men de flesta filmatiseringar visar honom som betydligt yngre.

HENRIK ANDERSSON (2023-09-04)