Generationsväxling i skärgårdsidyllen

Mellan säsong 3 och 4 av CMOREs hyfsats stadiga och småputtriga skärgårdskomedi "Sjölyckan", som faktiskt visats i fem år nu, fick vi den tvådelade "Sjölyckans jul" som på sätt och vis var en liten övergång tematiskt till det som säsong 4 handlar om - nämligen möjligheten för syskonparet Klara (Malin Cederbladh) och Thomas (Henrik Schyffert) att ta över sommarstället Sjölyckan i Skärgården. När den här serien startade hade deras pappa Berndt (Hans Mosesson) blivit änkeman och syskonen försökte så gott de kunde peppa sin pappa genom att fira sommaren med honom tillsammans med sina familjer. Det gick ju rätt bra eftersom Berndt fick ihop det med butiksägarinnan Maj-Gull (Marianne Mörck) och sedan dess bor hon också i Sjölyckan. Addera alla övriga familjemedlemmar till det och det blir rätt trångt i huset.

Nu börjar Berndt fundera på att lämna över huset till sina barn med det enda kravet att han ska få bygga ett attefallshus på tomten för sig och Maj-Gull. Klara och Thomas blir överlyckliga för möjligheterna att fräscha upp huset, men hur är det egentligen med skicket på vatten, el och själva byggnaden? Har Berndt skött huset så nitiskt som han gett sken av eller har han i själva verket slarvat? Är det till och med så att han börjar bli dement? I samband med ett besök av en besiktningsman verkar det onekligen så... Syskonen är dessutom väldigt oense om vad de ska prioritera och allra värst är Klara som nojar sig för allting, vilket inte är direkt hälsosamt.

En ny granne flyttar in, techmiljonären Abbe (Lancelot Ncube) som visar sig vara en gammal klasskompis till Thomas fru Lily (Shima Niavarani) och han är socialt en udda figur, men som ändå piggar upp vardagen för familjen och för tittaren. Mot slutet av säsongen reser hela gänget ut i Abbes lyxbåt, men då är stämningen minst sagt usel.

Givet finns det massa andra inslag under den åtta avsnitt långa säsongen. Det handlar bland annat om influencers som tar över ön, Klaras man Rilles (Gustaf Hammarsten) talang för att baka - vilket får ödesdigra konsekvenser, tonårsfunderingar kring både Frankrike och att sticka ut, ett energidrycksmissbruk och striden kring hemliga blåbärsställen till exempel.

Lite gott och blandat och "Sjölyckan" kvarstår som en trevlig komediserie att lägga 22 minuter på då och då. Livet blir kanske inte rikare i det stora loppet, men man har i alla fall ganska kul för stunden.

1. Jag kan fortfarande sakna mångfalden från den första säsongen där det var betydligt fler karaktärer med i avsnitten, dessutom spelade av rätt oväntade skådespelare - Lasse Åberg, Ebbot Lundberg och Kikki Danielsson för att nämna några. Synd att de inslagen försvann.

2. Serien utspelar ju sig under sommarsemestern men är oftast inspelad när det inte är sommar, så det har varit lite knepigt att få den där riktiga sommarkänslan av bilder där man ser att skådespelarna mer eller mindre sitter och småhuttrar. Just denna säsong tycker jag känns lite mer somrig i alla fall.

3. Thomas och Lily har ett litet barn som mest verkar vara med när det passar.

ANDERS JAKOBSON (2023-05-19)