Välkryddad biografi

Trots att jag varit i USA fem gånger har jag aldrig köpt mig några Flamin' Hot Cheetos eller Doritos. Nu behöver man i och för sig inte fysiskt befinna sig där för att köpa produkterna men det är förstås lättare på plats. Framför allt billigare. Jag hade nog aldrig trott att det skulle göras en film om hur dessa befintliga produkter skulle få ett flammande rött kryddlager och bli en riktigt braksuccé, men i och med "Flamin' Hot" finns den filmen.

Eller ja, riktigt så är det ju inte. Det är ju en biografi över personen som knäckte idén och lyckades få Frito-Lay att satsa på den. Den personen var städaren Richard Montañez (Jesse Garcia). Filmen berättas i jag-form, det vill säga Richard är berättarrösten som guidar oss genom uppväxten som mexikan i Kalifornien där tiden som ungdom och ung vuxen tillbringades i kriminella kretsar tills han ställdes inför ett ultimatum där det bara fanns en rätt väg att gå: att lägga det gamla livet bakom sig och satsa på sin gravida fru Judy (Annie Gonzalez).

Men utan någon utbildning att skryta med blir det oerhört svårt att få jobb, tills han lyckas tjata till sig en chans på Frito-Lay där han verkligen börjar på absolut lägsta nivå, som städare. Richard jobbar hårt från första sekund och som intresserad av maskiner och teknik försöker han snappa upp så mycket han kan av hur produktionen faktiskt går till och trotsar alla hierarkiska indelningar och börjar klämma den absolut bästa maskinisten, Clarence C. Baker (Dennis Haysbert) på detaljer. Genom att spela sina kort rätt får Richard veta ett och annat och kan utanför sina skift lära sig allt om allt.

Men dessvärre blir han kvar på samma golvsvabbande plats år efter år parallellt som USA under mitten av 80-talet går igenom tuffa tider. Det går allt sämre och sämre för företaget och fabriken och efter att ha tagit del av en inspirationsvideo från det absolut högsta hönset Roger Enrico (Tony Shalhoub) där han uppmanar alla anställda att "tänka som en vd" dröjer det inte länge innan Richard får den där lysande idén. Hans folk dränker redan alla Cheetos, Doritos och andra snacks i starka såser och salsor - varför inte göra dem kryddstarka direkt? Men hur ska han, en simple städare, kunna sälja in denna idé till den som bestämmer?

Filmen är en ganska formstyrd och mallad "rags-to-riches"-historia som jag så här i efterhand kan tycka är lite väl enkel och given, men trots det är det ändå en rätt underhållande historia om en initiativrik och driven person och en lustig produkt. Inget mästerverk, men kul i dryga 90 minuter och jag blir förstås vansinnigt sugen på att köpa en påse och provsmaka!

1. Delar av filmen berättas genom att Richards röst dubbar över några olika personer som då agerar precis som han pratar. En idé stulen direkt från "Ant-Man", skulle jag vilja påstå.

2. Vid ett tillfälle i filmen görs en sorts gerillamarknadsföring av Flamin' Hot Cheetos och mottagarna av en påse är de verkliga Richard och Judy Montañez.

3. Vill man ha ett svenskt alternativ till Flamin' Hot Cheetos finns OLW Cheez Cruncherz Flamin' Hot. Goda och starka, men jag misstänker att de är mildare än det amerikanska originalet.