Ingen Rocky men fortfarande mycket Rocky

"Rocky"-spinoffen "Creed" kommer här i sin tredje installation. De två första filmerna har varit tydligt formade efter "Rocky" och "Rocky IV" och har haft Sylvester Stallones ikoniska karaktär som en mentorfigur med allt mindre plats i narrativet. Till "Creed III" har Stallone klivit ur bild helt och hållet och lustigt nog har Adonis Creed (Michael B. Jordan) blivit lite av den figur Rocky var i "Rocky Balboa".

Tre år har gått sedan Creed la handskarna på hyllan. Han uppnådde allt det han kunde uppnå, har tjänat de pengar han behöver och kan satsa allt han har på sin familj och nya boxningstalanger. Familjen är frun Bianca (Tessa Thompson), musikproducent, och deras döva dotter Amara (Mila Davis-Kent). Talangen är heta och ettriga Felix Chavez (Jose Benavidez), rådande tungviktsmästare med en kommande stormatch mot Viktor Drago (Florian Munteanu) på gång. En riktig höjdarmatch som Creed är med och arrangerar.

Från ingenstans kommer Creeds gamla barndomskompis Damian Anderson (Jonathan Majors) in i bilden. En gång i tiden den mest lovande junioren av alla. Eller, han kommer inte från ingenstans, han kommer direkt från fängelset där han tillbringat de senaste 18 åren. Redan i filmens inledning har vi i en flashback fått se hur Creed stöttade den krossande råtalangen Damian i ringen, men hur de sen råkade i trubbel orsakat av Creed som Damian fick skulden för. Nu har den gamla kompisen sett hur Creed fått det liv som han skulle haft och saker och ting hade varit annorlunda.

Creed känner förstås i skuld till sin kompis och låter honom träna på gymmet och bli sparringpartner till Felix men Damian vill ha mer. Och snart får han mer, då Victor Drago skadas och skjuter upp stormatchen ett halvår. I stället tar Creed en rejäl chans och låter Felix möta Damian - världsmästaren mot underdogtalangen.

Givetvis går det inte som någon tänkt sig (förutom tittaren som kan lista ut det och rätt många andra inslag i plotten enkelt) och Creed tvingas fatta ett avgörande beslut och samtidigt göra upp med sitt förflutna en gång för alla.

"Creed"-filmerna har visserligen varit bra, men de är i många fall inte mycket mer än omtolkningar av gamla "Rocky"-idéer. "Creed III" känns till en börjar som lite mer egen och unik men landar så småningom i ett tema som vi känner igen från exempelvis "Rocky Balboa". Kan man leva med det är "Creed"-trilogin värd att se, men med det sagt är det kanske dags att sätta punkt här. I ärlighetens namn ser jag inte hur man kan ta det vidare utan att skifta karaktär igen.

Boxningssekvenserna är intima och våldsamma där svettpärlor blandas med blodvite och de allra hårdaste slagen visas i extrem slowmotion så att fysiken på boxarna förvrängs. På gränsen till larvigt kan jag tycka samtidigt som jag ändå blir lite medryckt och blir påmind om att boxning är en jäkla bra filmsport.

1. Michael B. Jordan har själv regisserat filmen och det är faktiskt hans debut i den rollen.

2. Man vet att det gjorts många Marvelfilmer när man tänker: "Där står Erik Killmonger och är alltså gift med Valkyrie och polare med Kang the Conqueror..."

3. Sylvester Stallone verkar en smula bitter över filmen och har sagt att han aldrig kommer att se den. Hans sorti ur filmserien var möjligen inte helt enligt plan.