En total minnesförlust

"Insidious" är nu inne på den femte filmen. Ordningen på filmerna är lite rörig. De två första följer varandra. Trean utspelar sig före ettan och fyran lite både och. Femman utspelar sig ganska direkt efter tvåan. Eller rättare sagt nio år efter tvåan men den bygger direkt på andra filmen. Josh och Dalton lider båda två av att de låtit sig hypnotiserats så de glömt allt som har med den andra sidan att göra. Josh tror att han håller på att bli galen och Dalton målar underliga tavlor. När sen Dalton börjar på college och där blir mer eller mindre hypnotiserad (egentligen är det bara en lärare som räknar ner från tio till ett) för att hitta sin inre konst vaknar underliga minnen till liv.

Så småningom inser de att de varit med om något de glömt och när de väl minns måste de återigen fightas med varelsen från andra sidan som via en röd dörr försöker komma in i vår värld. Hur det går får ni lista ut själva men jag kan väl säga så mycket att det är inget revolutionerande som händer. Josh får även återse sin far och få en förklaring till varför han försvann. Lite underligt är det att han säger att han varit arg på sin far i 40 år men när han minns så förstår han ganska direkt varför. Problemet är ju bara att han bara "varit glömsk" i tio år. Varför var han så arg på sin far de första 30 åren?

Nåja, som vanligt med skräckfilmer är logiken inte alltid på topp men det får man köpa. När jag recenserade den fjärde filmen så skrev jag att jag tyckte att de skulle ge sig och det tycker jag fortfarande. Denna den femte filmen hade vi kunnat vara utan även om den knyter ihop historien bra. Problemet är att mycket av det andra vi får är rätt dåligt. När de springer runt på andra sidan ser det till exempel mest ut som om de springer i en mörk hangar med en massa rök. Så jag säger det igen. Nu räcker det.

Vi får två korta bakom kulisserna-filmer där huvudrollsinnehavarna pratar om hur roligt det varit att spela in de fem filmerna.

1. Oavsett måste man uppskatta när filmskaparna tar sig tid att knyta ihop en uppföljare med de tidigare filmerna och det gör man här.

2. Patrick Wilson som spelar Josh har även regisserat filmen.