Luftens fåraherdar

Något av det mest skräckinjagande som jag personligen utsatt mig för ett par gånger i livet är mörker och vatten. För att vara mer specifik: Färjeresor nattetid med bara mörker och vatten så långt ögat kan se. Jag ska inte säga att jag fått tvångstankar när jag stått ute på däck och spejat ut över havet nattetid men tanken på att falla ned i vattnet och guppa runt där i mörkret ger mig rysningar.

Vad har detta då för relevans i en recension av en nysläppt kortfilm med viss julkoppling kan man fundera på? Ja, det ska jag berätta. I den drygt halvtimmeslånga "The Shepherd" får brittiska stridspiloten Freddie (Ben Radcliffe) chans att flyga hem över jul. Året är 1957 och Freddie ska flyga från Tyskland hem till England. Det är bara den dimbeslöjade Nordsjön som behöver korsas. Till en börjar går allt enligt plan men så börjar teknisk pryl efter teknisk pryl inne i planet att sluta fungera. Freddie försöker behålla lugnet och sakligt kommunicera i sin radioutrustning efter hjälp, men han får inga svar.

Allt som bränsletanken blir allt mer tom kommer paniken. Det är han och det mörka, kalla vattnet som han oundvikligen kommer att behöva nödlanda i. Därav min inledande association.

Det här partiet av den ändå relativt korta filmen är förhållandevis långt och det fungerar. Stämningen och spänningen stiger trots att man vet att Freddie på något mirakulöst sätt kommer att klara sig. Och miraklet kommer genom ett annat plan rattat av Johnny Kavanagh (John Travolta) som likt en fåraherde guidar Freddie ned på ett flygfält. En räddande ängel som försvinner innan Freddie hinner tacka honom.

Det är ganska enkelt att förstå vad som är poängen med historien bara genom att läsa den korta beskrivningen "On Christmas Eve, a fighter pilot on his way home gets lost mid-flight over water and needs a miracle to land safely." men förutsägbar eller ej är "The Shepherd" en välgjord halvtimme och lite fin på sitt sätt. En liten slutknorr på filmen berättar om de modiga piloter som gav sig ut på vinst och förlust under andra världskriget för att hjälpa andra piloter med trasiga plan att landa säkert. De räddade onekligen liv med sina insatser.

1. Filmen är baserad på en novell av den brittiska författaren Frederick Forsyth (född 1938 och fortfarande vid liv) som publicerades 1975. Forsyth skrev den på julafton 1974 på beställning av sin dåvarande fru Carrie som önskade en spökhistoria.

2. Detta är första gången novellen filmas men nästan varje år sedan 1979 har novellen lästs upp i en inspelning av Alan Maitland i radioprogrammet As it Happens i kanadensiska CBC Radio One, alltid på julafton eller den närmaste fredagen kring jul.

3. John Travolta är pilot. Även Forsyth är gammal pilot och under inspelningen möttes de båda och snackade pilotgrejer.

ANDERS JAKOBSON (2023-12-08)