En gruvlig besvikelse

Jag finner den här pågående flytten av Kiruna väldigt fascinerande. Tanken på att delar av staden, inklusive den unika och drygt 100 år gamla kyrkan, ska flyttas är kittlande. Stadskärnan har redan flyttat tre kilometer och invigdes 2022 men hela Kiruna stadsomvandling pågår fram till och med 2035. Ett sådant här projekt möts förstås inte av odelat positiva åsikter och jag vet inte riktigt hur omfattande motståndet har varit, men filmen "Avgrunden" framstår som ett beställningsuppdrag från eventuella lobbyister från flyttfalangen.

Det har väl inte gjorts överdrivet många svenska katastroffilmer och jag lyfter på hatten för initiativet, men knölar omedelbart om hatten till en skämskudde då "Avgrunden" stundtals är en bedrövlig film. Dock är den tillräckligt spännande och välgjord när den behöver vara det för att klara sig undan kalkonstämpeln.

Tuva Novotny spelar Frigga som är säkerhetsansvarig i Kirunagruvan och det hon inte vet om gruvan och Kiirunavaara-fjället är inte värt att veta. Frigga har två tonårsbarn, Mika (Felicia Maxime) och Simon (Edvin Ryding) och en ex-man, Tage (Peter Franzén). Denna dag kommer Dabir (Kardo Razzazi) till Kiruna med morgontåget för att börja jobba där som brandman. I fickan har han en förlovningsring för han är Friggas nya kille. Efter lite morgonsex ska Dabir snabbt kastas in i Friggas röriga familjevardag med en protesterande tonårsdotter, en försvunnen tonårsson och en ex-man som lägger näsan i blöt. Vilken första dag, men det blir snabbt värre då detta också är dagen då allt det som Kirunaborna fruktat sker - dagen då Kiirunavaara ger upp.

Som sagt, det blir lite spännande när vi i ett parti närmar oss klaustrofobisk grottskräck à la "Instängd" och sedan "2012"-aktiga kollapser av vägar och byggnader. Det runt omkring är dessvärre amatörafton med en del usla skådespelarinsatser och tramsigt manus. En höjdpunkt på uselhetsskalan är när Tage tar förlovningsringen från Dabir och sen får man bara tugga i sig att allvarliga stickskador och psykologiskt krossande förluster bara är att skaka av sig. Inte oväntat för genren.

"Avgrunden" är en besvikelse men den är inte helt hopplös. Frågan är vad Kirunabor tycker om den. Skrattar de åt eländet eller blir de lite oroade för gruvsystemets krafter? Är 2035 för långt bort...?

1. Filmens gruvscener är inspelade i Sandviks testgruva i Tammerfors. Övriga scener är inspelade i Kiruna, Stockholm, Bryssel och på Gran Canaria. Intressant...

2. Filmen är regisserad av Richard Holm som gjort flera Johan Falk-filmer och en himla massa "Gåsmamman"-avsnitt bland annat.

3. Manuset har Richard Holm skrivit tillsammans med en figur som heter Robin Sherlock Holm (vars IMDB-profil är fylld av trivia och citat) och debutanten Nicola Sinclair.