Lurad av trailern

Innan jag såg filmen "Rubber" så såg jag dess trailer och blev väldigt sugen på att se filmen. Nu när jag sett filmen är jag inte alls så nöjd som jag hade hoppats vara. Visserligen är den emellanåt rätt underhållande och idén är ju definitivt nyskapande. Däremot blir det lite för mycket larv med i det hela och jag kan bara konstatera att trailern lurade mig att hoppas på mer. Förbaskat också!

Filmen handlar om ett däck som vaknar till liv ute i öknen. Detta är inte vilket däck som helst utan ett däck som kan tänka, rulla och med viljestyrka ha ihjäl folk, och det gör det. Och så långt är allt okej. Men sen lägger man till en publik som sitter uppe på en kulle och kollar allt som händer med kikare. Och helt plötsligt har däckets mördarturné blivit en film i filmen som ses av alla dessa människor. Produktionen gör dock vad de kan för att bli av med sin publik så de kan avsluta och gå hem. Tyvärr lyckas de inte med alla. En överlever och man tvingas fortsätta...

"Rubber" är en minst sagt underlig film. Det här med film i filmen gillar jag inte alls. Både för att det krånglar till det och för att sidospåret inte är speciellt bra. Det känns onödigt och man skulle i stället ha fokuserat på däcket och gjort en, under förutsättningarna, seriös film. Som det är nu verkar regissören rätt nöjd över att han fått ett däck att rulla av sig själv.

Med andra ord är "Rubber" underhållande men inte mycket mer än så. Det är ingen film man kommer att minnas även om man orkar sitta still de 80 minuter den håller på.

Extramaterialet består av en del intervjuer, bland annat en med regissören Quentin Dupieux som är riktigt larvigt gjord. Han intervjuas av en uppblåsbar sexdocka och det hela är inspelat så han pratar baklänges och sen spelar de upp det så man förstår vad han säger.

Vi får även en trailer för filmen samt ett teasertest som är en film på ett däck som rullar. Inte mycket att glädjas över alltså.

1. Enligt trailern så heter däcket Robert.

2. Det är lite oklart vad däcket egentligen vill. Vill den döda alla för att den kan eller hämnas den någon? Vill den bara få slut på eländet?