Bond och Bourne i en och samma person

Jack Reacher är lättast beskriven som en blandning mellan James Bond och Jason Bourne. Reacher är en före detta militärpolis som nu lever i skuggorna. Reacher är inte en man som låter sig hittas om det inte är så att han vill bli hittad. När en man skjuter ner fem slumpmässigt (som det verkar) utvalda personer och sen när han åker fast ber polisen att hämta Jack Reacher ger Reacher sig tillkänna. Inte för att hjälpa utan för att göra slut på gärningsmannen. Men när han börjar undersöka fallet verkar allt inte vara så svart eller vitt som han först trott. Kanske ligger det mer bakom än man vid första anblicken anar. Reacher bestämmer sig för att hjälpa advokaten Helen att undersöka fallet närmare.

Som sagt är Jack Reacher något av en blandning mellan Bond och Bourne, man har tagit det bästa från dessa båda karaktärer. Och man har dessutom lagt till en viss kaxighet som jag gillar. Reacher är bra på en massa saker och han skäms inte för det. När han till exempel blir attackerad av fem personer ger han dem en sista chans att sticka därifrån och säger sen "kom ihåg att du ville detta" innan han smäller på dem. Riktigt kaxigt.

När det gäller action får vi så det räcker och blir över. Reacher slåss, kör bil i hiskeliga farter och han skjuter folk. Han är dock rätt försiktig med att skada folk. Det är inte bara pang på och sen ifrågasätta om det var rätt eller fel som det är i många andra filmer. Sen är det lite kul att när han slåss, vilket är något han är väldigt bra på, så fixar han det rätt kvickt. Han drar inte ut på det utan gör slut på sina fiender och så är det bra med det.

Är det något man ska klaga på så är det en scen i filmen där Reacher blir påhoppad av två killar med baseballträn i ett badrum. Här har man försökt skoja till det lite och gjort Reachers anfallare otroligt klantiga. Tyvärr blir det inte alls kul utan det känns mest som om man slängt in Stefan och Krister i filmen och den kommer av sig i fart och stämning och man sitter mest och funderar på vad tusan de håller på med. Scenen är så otroligt malplacerad att man får svårt att koncentrera sig direkt efter och jag kan inte förstå att inte regissören märkte detta.

Men förutom den scenen är "Jack Reacher" en riktigt bra actionfilm och jag hoppas verkligen att vi får se fler filmer om Reacher. Och som vanligt är Tom Cruise riktigt bra. Han är perfekt som Reacher och det säger jag utan att ha läst böckerna…

Vi får två kommentarspår och tre dokumentärer. En handlar om hur man spelade in filmen, en handlar om hur Reacher slåss och hur man fick till en specifik slagsmålsscen. I den sista får vi höra Lee Child berätta om sin skapelse och vad hans fans tycker om den.

Riktigt bra och heltäckande extramaterial. Extra kul att höra Cruise själv berätta vad han tycker och känner angående Reacher för troligen kommer han spela honom igen.

1. Egentligen skulle filmen heta "One Shot" som Lee Childs bok.

2. Polisen som ger tillbaka Reachers saker efter att han suttit en kort tid häktad är författaren Lee Child.