Sune i skuggan av sin roliga farsa

Sune är tillbaka och den här gången är det bilsemester som gäller. Som vanligt gör inte pappa Rudolf någon om han inte tjänar pengar på det och så är fallet även den här gången. Av en slump får han reda på att en tavla som han är på väg att ge bort i bröllopspresent är värd närmare 900 000. Problemet är bara det att artisten glömt att signera den. Turligt nog fick de tavlan på sin bröllopsresa och vad kan då vara bättre än att göra om den och den här gången be konstnären signera tavlan? Exakt, så tycker Rudolf också så sagt och gjort ger sig familjen av mot Tyrolen.

Precis som i förra filmen går det mesta åt skogen och det för att Rudolf krånglar till allt. Han gör saker och ting mer komplicerat än de behöver vara. Dessutom ljuger han för resten av familjen om tavlans värde vilket gör att ingen förstår varför han släpar med sig den överallt. Morgan Alling är precis som sist riktigt rolig som Rudolf och man köper att han spelar över lite här och där.

Det som jag som vuxen har lite svårt för med filmen är att många av karaktärerna gör saker som känns helt omotiverade. Som när Rudolf filmar brudparet i början av filmen och kryper ända upp i ansiktet på dem. Så gör man ju inte. Eller som när Håkan sätter igång ett bad med massor av lödder i och sen bara på några sekunder glömmer bort det. Så gör man ju inte heller. Filmen är full av sådana saker och som vuxen blir det ibland lite svårt att köpa detta. Ungarna gillar det dock och det är ju ändå huvudsaken. Det är ju framförallt dem filmen vänder sig till.

Dock skulle det vara mer logiskt om filmen hette "Pappa Rudolf på bilsemester" då det faktiskt är Rudolf som är roligast i filmen. Sune tänker mest på tjejer och det blir rätt trist i längden. Sune hamnar helt enkelt i skuggan av sin mycket roligare farsa.

1. Alla skådespelarna från första filmen är tillbaka.

2. Sunes lillebror Håkan är inte alls lika rolig som i första filmen.

3. Bland det roligaste i filmen är när Rudolf kallar till familjeråd.