Ett glittrande julavsnitt i dekadent 20-tal

Den hyllade serien har vid det här laget skapat en tradition av händelserika julavsnitt som är kryddade med extra allt. Och även denna gång levererar "Downton Abbey" bra inför höga förväntningar. "The London season" är en inblick i den engelska socitetens debutantliv i det glada 20-talet. Vi får återse familjen Crawley, Earlen av Grantham med familj, men det är familjens skydsling Lady Rose som står i centrum den här gången.

Efter säsong fyra hade hon fått sitt hjärta krossat av den afroamerikanske sångaren Jack Ross som hon upproriskt förlovat sig med. Men Lady Rose hämtar sig snabbt och när "The London season" tar vid har ett antal månader förflutit. Eftersom hon är i debutantålder ska hon introduceras in i sällskapslivet inför både kungahuset och den privilegierade klassen. Den som följt Rose genom seriens tidigare säsonger vet att hon trivs som fisken i vattnet i nöjeslivet. I julavsnittet får vi även se mer av Lady Coras mamma Martha Levinson (Shirley MacLaine) och hon tar också med sig Coras bror Harold Levinson från Amerika. Som vanligt är kulturkrocken ett faktum mellan änkegrevinnan Violet Crawley (Maggie Smith) och den moderna Mrs Levinson. Men konflikten är inte bara ett resultat av deras individuella drag utan sätter också fingret på "Downton Abbey" som skildring av ett tidigt 1900-tal i skarp förändring.

Lady Mary uppvaktas som aldrig förr av sina friare men hon verkar inte längre uppskatta den sortens uppmärksamhet. Marys karaktär har utvecklats till en vuxen och pragmatisk kvinna och det får vi se mer av i detta julavsnitt. Hennes glansdagar verkar dock vara förbi och man känner inte riktigt igen den eleganta och storslagna skönheten från hennes ungdom. Hennes man Matthews död har lämnat henne djupt förändrad.

Då nöjessäsongen drar igång har Lady Edith precis återvänt från Schweiz där hon fött sitt barn. Fadern, den försvunna Michael Gregson syns fortfarande inte till och Ediths karaktär går igenom en stor förändring. Det är en ny uppfriskande medmänsklig sida vi får se av henne och det är just det som är grejen med "Downton Abbey", tider och människor förändras, men aldrig på ett förutsägbart sätt.

I sann Downtonanda kan vi förvänta oss intriger på alla nivåer. Igenkänningsfaktorn är hög samtidigt som de gnistrande 20-talsfransarna lurar bort oss i en värld av champagne och kungliga intriger där till slut allt står på spel. Ska Edith kunna vänja sig vid tanken på att aldrig mer se sitt förstfödda barn i en värld som ännu inte förlåter utomäktenskapliga förbindelser? Ska Lady Mary någonsin kunna välja någon av sina friare? Och vilket intryck kommer den vilda Lady Rose göra som debutant i societeten? Den som väntar sig ett glittrande julavsnitt i dekadent 20-tal lär inte bli besviken.

1. Vi får se en helt ny sida av Lady Edith där hon formar om sina åsikter om vad som är viktigt här i livet. Och hon är inte längre rädd för att säga sin mening!

2. Den stående konflikten mellan seriens två matriarker är skarpare än någonsin och de erfarna skådespelardrottningarna Shirley MacLaine och Maggie Smith gör ett briljant jobb.

3. Höjdpunkten i "The London season" är utan tvekan den kungliga närvaron. Den som bänkar sig framför julavsnittet får se en kavalkad av hovnigningar, rodnande debutanter och kungliga blå bröstband.