En vecka i Hieronymus Boschs liv

Säsong fyra av "Bosch" utspelar sig under drygt en vecka och vilken vecka sen! Bosch fortsätter jaga sin mors mördare samtidigt som hans fru hamnar i knipa med minst sagt olyckliga följder. Säsongens stora fall handlar om en advokat som skjuts ihjäl just som han ska påbörja en rättegång mot några poliser som står åtalade för att ha torterat en man som senare visat sig vara oskyldig. Kan det vara någon av dem som mördat advokaten? Allmänheten tror det. Bosch är mer osäker men samtidigt bestämd att den skyldige ska sättas dit, oavsett om det är en polis eller inte.

Vi får även se upplösningen på KTK som vi sett lite här och där under några säsonger. KTK står för Korea Town Killer och jag måste erkänna att det var en besvikelse över hur det klarades upp. Jag hade väntat mig mycket mer, men nu rinner det nästan ut i sanden och all den tid man lagt på att bygga upp detta till något mer känns helt bortkastat tyvärr.

Som vanligt är karaktärerna riktigt bra och jag kan inte låta bli att gilla Bosch. Titus Welliver är som vanligt väldigt bra i rollen. Serien, upplägget, karaktärerna, manus med mera håller förvånansvärt bra efter fyra säsonger och jag ser redan fram emot nästa säsong som jag misstänker kan bli en liten nystart för serien. Vore det inte för att den femte säsongen redan utannonserats (kommer under 2019) hade jag varit lite orolig eftersom allt känns så "färdigt" när säsong fyra slutar. Men nu känns det bara spännande att se vad som komma skall.

1. Jag måste säga att det är så himla dåligt att alla muggar (kaffemuggar framför allt) i serien är tomma. Det syns så väl och blir så fjantigt. Fyll dem med vatten för tusan!

2. Harry Boschs fulla namn är Hieronymus Bosch.

3. Utsikten från Boschs hus går inte av för hackor.