En riktigt trevlig överraskning!

"Bosch" kändes inte så intressant när jag först fick hem boxen. Jag vet inte riktigt vad det var men något var det som gjorde att jag inte drogs till den. Men så en dag var det dags att se den. Det slutade med att jag tre dagar senare sett hela säsongen, alla tio avsnitten och jag gillade serien väldigt mycket. Titus Welliver är perfekt som Harry Bosch!

Bosch har det inte lätt. När serien börjar står han åtalad för att medvetet skjutit en man som han jagat. Åklagaren påstår att han inte hade behövt skjuta medan Bosch hävdar att han inte hade något val. Bosch är ökänd för att göra saker på sitt sätt och ibland fungerar det och ibland inte. Han skäms dock inte för att han gör det som behövs för att få fast skurkarna. Hans partner Jerry Edgar är lite av en snobb när det gäller kläder, men de jobbar bra ihop och är framgångsrika som ett team.

Den röda tråden i säsongen är åtalet mot Bosch, kvarlevorna efter en ung pojke som varit försvunnen i 20 år samt seriemördaren Raynard Waits. Allt hänger ihop men är ändå inte. Bosch jobbar ibland med det ena fallet och ibland med det andra lite beroende på vad som händer. Och mitt i allt detta kaos försöker han ta upp kontakten med sin dotter som han inte träffat på många år.

"Bosch" är en kanonserie full med bra skådespelare. Bäst här är Titus Welliver (Bosch), Jamie Hector (Edgar) och Jason Gedrick (Waits) men även andra, mindre roller, spelas av bra skådespelare. Det känns verkligen som om man lagt ner ordentligt med tid på castingen och även lyckats med den. Jag gillar hur man lyckas få avsnitten att hänga ihop. En del tar vid exakt där det innan slutade. Det känns nästan som att se en väldigt lång film. Riktigt bra.

Sen känns det väldigt befriande att Bosch inte är en nedsupen snut. Visst, han lever ensam och visst han har problem med att ta order och han dricker definitivt men inte sådär så han vaknar med ett glas i handen bakfull och jäklig. Det gillar jag.

1. "Bosch" släpptes av Amazon Instant Video i USA. Första avsnittet en dag och resterande dagen efter. En andra säsong kommer under 2016.

2. En av manusförfattarna heter Smuts i efternamn. Lite kul tycker jag…

3. Serien bygger på böcker om karaktären Harry Bosch av Michael Connelly