Turbulent inspelning gav avslagen film

1971 släpptes västernrullen "Jakten på bröderna Clemens". I den filmen spelar Raquel Welch en kvinna som blir våldtagen och ser sin man mördas av några skurkar. För att hämnas anlitar hon en prisjägare som ska lära henne att skjuta och döda. 2016 får vi en slags spirituell nyinspelning. Janes man kommer hem en dag med ryggen full av kulhål. Det är bara en tidsfråga innan skurkarna som skjutit honom får reda på var han bor och Janes enda chans ligger i att övertyga sin före detta pojkvän om att komma och hjälpa dem.

Ingen av versionerna är särskilt mycket att yvas över. De bygger sakta upp spänningen till ett klimax där våra hjältar gör upp med skurkarna medelst en hel del pang-pang. Vad som gör den här versionen intressant är Janes infekterade relation till sin ex-pojkvän. Från början har vi ingen aning om vad som hänt men undan för undan rullas deras tragiska kärlekshistoria upp och vi förstår till slut varför de inte längre är ett par.

Så långt är allt bra och Natalie Portman är underbar att se i rollen som Jane. Hon lyckas som få andra att visa tumultet innanför karaktärens tuffa fasad utan att för den skull rämna den. Däremot saknar jag en hel del av övriga karaktärer i den här historien. De säger, känner och gör på olika sätt men jag känner sällan att man lyckas förankra det trovärdigt i karaktärerna. Det är inget fel på skådespelarna utan detta ska förstås regissören ta på sig.

Filmen föregicks av en mindre soppa med bråk och avhopp. Den ursprungliga regissören Lynne Ramsay hade ett tre dagar långt bråk med producenten, och tillika finansiären, Scott Steindorff vilket till sist ledde till att hon uteblev från den första inspelningsdagen. Anledningen var att Steindorff hade lurat henne och nu försökte tvinga på henne ett omöjligt tidsschema så kort inpå starten för filminspelningen. Således lämnade hon filmen, och ett rekordgage, bakom sig. Både Jude Law och kameramannen Darius Khondji hoppade av i solidaritet med Ramsay. Innan dess hade Michael Fassbender lämnat produktionen efter bråk med Ramsay. Och som extra grädde på moset tog Bradley Cooper över skurkrollen efter Jude Law men fick snart ge upp den på grund av andra åtaganden.

Men inspelningen kom som bekant igång och resultatet blev väl i alla fall okej till slut. Varför det tog närmare två år för filmen att leta sig ut till publiken är svårare att förklara (se Tre Saker). Jag önskar att jag kunde säga att det är synd och skam att det dröjde så länge men så bra eller speciell är inte den här filmen. Jag gillar den underliggande kärlekshistorien som rullas upp men det sockersöta, perfekta slutet skjuter hela filmen i sank. Jag kan inte komma ifrån känslan att det har funnits alternativa slut. För när det återförenade kärleksparet rider bort över savannen så är det så krystat och omotiverat att jag inte kan förstå hur en manusförfattare tycker att det är en trovärdig skildring. Synd på så fina skådespelare.

1. 2011 fanns det här manuset på Hollywoods svarta lista. Listan består av de mest lovande manusen det året som ännu inte filmats. Det här är första gången jag blir lite förvånad över att en films manus legat på svarta listan.

2. Premiären var tänkt att ske i Frankrike 2015. Men efter terrorattacken i november så ställde man in premiären och den efterföljande världslanseringen.

3. Joel Edgerton som spelar Janes gamla pojkvän är en av tre manusförfattare till filmen.

THOMAS HELSING (2016-09-23)