Snygg och referenstung men lite tunn

30 år efter den legendariskt usla (men ändå så kultfilmsstämplad att jag inte kan göra mig av med DVD:n) live-action-varianten av Super Mario Bros med Bob Hoskins och John Leguizamo i rollerna som rörmokarbröderna Mario och Luigi kommer en Illumination-producerad animerad film som gör spelen mer rättvisa. Det är ju förstås lättare att skildra spelens världar, regler och äventyr i animerat utförande än med skådespelare som enligt legenden söp sig redlösa för att ens orka slutföra filmen.

Det är inte fallet här. Chris Pratt (Mario), Charlie Day (Luigi), Anya Taylor-Joy (Peach), Jack Black (Bowser), Keegan-Michael Key (Toad), Seth Rogen (Donkey Kong) med flera har nog haft roligt på jobbet och om de nu händelsevis haft sådana bra kontrakt att de fått en del av vinstkakan finns det ingen anledning till att dränka sina sorger. Fira sina segrar, kanske. Filmen spelade nämligen in 1,36 miljarder dollar på bio och är en av 2023 största succéer.

Mariobröderna är rörmokare i Brooklyn. De har precis startat eget och ingen tror på dem, varken gamla kollegor eller den egna familjen och nu har de lagt alla pengar på en småpatetisk reklamfilm som de hoppas ska generera jobb. När Brooklyn plötsligt drabbas av översvämningar ser Mario en chans för bröderna att bli hjältar och ger sig ned i vatten- och avloppsystemen där de hittar ett stort rör. Plötsligt blir de båda insugna och färdas till en främmande värld där de landar på två helt olika platser. Sämst går det för Luigi som hamnar i en hemsk och mörk miljö där han genast blir fånge. Bättre går det för Mario som hamnat i Svampriket där han tar sig till prinsessan Peach för att få hjälp att hitta sin bror. Peach berättar att den onda Bowser är på väg att utplåna Svampriket och Mario erbjuder sig att hjälpa till.

Det ska inte gå helt smärtfritt och på vägen ställs Mario mot självaste Donkey Kong som så småningom blir hans frände i jakten på att rädda Luigi och Svampriket.

Filmen är förstås proppfylld av referenser till Mario-spel inklusive relaterade äventyr och i ett större perspektiv hela Nintendo-katalogen. Vad annars? Har man lagt många timmar framför någon av Nintendos konsoler eller enheter lär man känna igenobåde det ena och det andra. Charmigt och skoj på flera olika vis.

Dessvärre blir jag inte riktigt fångad av berättelsen. Det är någonting som gör att det känns lite tunt och "jaha, var det allt?". Utseendemässigt finns det inget att klaga på. Figurerna och världarna ser ut precis som de ska och det är väldigt snyggt gjort. Men det är lite som om allt krut lades på att få till ett snyggt utseende och sen hoppas på att allt annat ska ordna sig bara man har en miljard referenser och påskägg och klämmer in välkända poplåtar här och där för att tvinga fram känslor.

Det räckte inte riktigt för mig. I alla fall inte första titten. Kanske blir det annorlunda i framtiden.

Inget. Mycket märkligt.

1. Det lär komma uppföljare och/eller spinoffs. Konstigt vore annars.