Fortfarande underhållande hela vägen

Den tredje omgången av "The Mandalorian" tar vid ungefär där vi senast såg Din Djarin (Pedro Pascal) och Grogu senast, det vill säga i "The Book of Boba Fett". Det var där de återförenades och det var också där Din Djarin blev utstött från sin klan då han erkände att han varit tvungen att ta av sig hjälmen inför andra (en scen i säsong 2). I den här säsongens inledning får han veta att i fall Mandalores gruvor fortfarande existerar och han kan bada i de Levande vattnen, kan han återfå sin status som mandalorier.

Detta är utgångspunkten för säsongen som i övrigt handlar om att förena alla olika fraktioner av mandalorier och för dem att återta sin hemvist Mandalore. För att hitta rätt tar Din Djarin hjälp av Bo-Katan Kryze (Katee Sackhoff) som är övergiven av sin armé och egentligen inte är intresserad av att hjälpa honom, men hon dras in i Din Djarins äventyr och växer till att bli en viktig person - både för säsongen och för mandlorierna.

Medan säsongen pågår tänker jag att den formmässigt är mer sammanhållen och fokuserad, men när jag nu blickar tillbaka på de individuella avsnitten inser jag att säsongen är lika episodartad som de tidigare säsongerna varit. Det är en del äventyr i äventyret, som när Din Djarin och Bo-Katan temporärt blir anlitade som droidjagande detektiver på en planet som styrs av Jack Black, Lizzo och Christopher Lloyd (i olika roller, förstås). Ett annat avsnitt sticker ut helt där vi följer nervösa Dr Pershing (Omid Abtahi) när han försöker acklimatisera sig i Nya republiken. Poängen med detta avvikande avsnitt är dunkel men får sin förklaring när vi närmar oss slutet av säsongen då det i sedvanlig ordning blir raffel à la Star Wars-världen med allt vad det innebär.

Jag har definitivt inte tråkigt när jag ser säsong 3, men känner inte riktigt samma lyckorus som under de tidigare säsongerna. En del av orsaken är ett problem med serien som det är svårt att komma runt och det är att nästan alla mandalorier bär hjälmar som gör att det inte finns några reaktioner att tolka i deras ansikten. Hjälm 1 säger något till Hjälm 2 och reaktionen blir... ja, säg det? Lite samma problem finns i alla superhjältefilmer där karaktärerna bär heltäckande masker.

Samtidigt är det ändå lite spännande att ta del av lite mer av mandalorierkulturen och även om vi inte ser karaktärernas ansikten så är det hyfsat lätt att hålla isär dem. Det är ju inte formgjutna Stormtroopers det handlar om. Och igen, jag har inte tråkigt när jag ser säsongen. "The Mandalorian" och dess spinoffuniversum är ju bland det bästa som hänt Star Wars-franchisen och säsong 3 levererar förstås underhållning hela vägen. Och alla mår bättre av att se Grogu i en dräkt säga YES och NO med tydlig emfas.

Inget, men på StarWars.com brukar det finns smått och gott.

1. Det här lilla miniuniversumet inom det större Star Wars-universumet rullar vidare med nästa spinoff redan efter sommaren. "Ahsoka" med Rosario Dawson i rollen som Ahsoka Tano, känd från flera animerade Star Wars-sammanhang samt "The Mandalorian - Säsong 2". Serien benämns som "limited" vilket skulle indikera att det är en miniserie och inte en första säsong och kommer att innehålla flera karaktärer från "Star Wars Rebels" och Hayden Christensen som Anakin Skywalker i tillbakablickar.

2. Sen kommer "Star Wars: Skeleton Crew" som åtminstone utspelar sig i samma tid som "The Mandalorian" men inte nödvändigtvis är kopplad till den - men det tror jag, dumt vore det väl annars. Seriens ton jämförs med de coming-of-age-äventyr som Steven Spielberg gjorde på 80-talet.

3. Även om säsong 3 av "The Mandalorian" har en slutscen som skulle kunna sätta en snygg punkt på berättelsen blir det mer. Säsong 4 är under utveckling just nu.

ANDERS JAKOBSON (2023-04-21)