Dekadent, galet och mastigt

När jag börjar titta på "Babylon" fastnar mina ögon på den blå rutan med ett stort R och texten "Restricted: Strong and crude sexual content, graphic nudity, bloody violence, drug use and pervasive language"". Vanligtvis brukar den rutan mest swisha förbi utan att jag ens reflekterar över det men den här gången läser jag och bär med mig det in i filmen. Fem minuter senare har en elefant tömt hela tarminnehållet i flytande form över en snubbe och en ung kvinna har urinerat på en korpulent herre. Välkommen till dekadensen i 20-talets Hollywood!

Inledningen på Damien Chazelles senaste film är galen, röjig och vansinnig. Men vi introduceras samtidigt till dramats huvudpersoner. Till att börja med Manny Torres (Diego Calva) som var den som slutligen lotsade elefanten till filmbolagsägaren Don Wallachs (Jeff Garlin) fest där alla som är något är på plats. Manny är just nu inget annat än en ung man som vill göra ett avtryck i filmvärlden. Inte nödvändigtvis som skådespelare eller filmskapare, och omständigheter gör att Manny smått slumpmässigt avancerar genom att komma med briljanta idéer, förslag och lösningar vid exakt rätt tillfällen. Det är också han som först träffar Nellie LaRoy (Margot Robbie) som inflyttad från New Jersey kommer till Hollywoodfesten och menar att hon redan är en stjärna utan att ha gjort ett dugg. Nellie styr lite över sin egen slump och får sin chans som ersättare till den urinerande kvinnan som dör under kvällen.

(Hur man forslar bort liket diskret är en av Mannys smarta lösningar).

Kanske börjar festen på allvar när superfilmstjärnan Jack Conrad (Brad Pitt) anländer och lyckas få sin fru att be om skilsmässa när han konsekvent pratar italienska. Genom hela den dekadenta Bel Air-festen 1926 hörs tonerna av Sidney Palmers (Jovan Adepo) jazztrumpet och därmed kan vi säga att alla huvudpersoner är presenterade.

Filmen forsätter sedan med stötvis och stundtals långa scener där vi ibland tar kortare kliv och ibland längre och gestaltar därmed både karaktärens utveckling och filmhistoriens. Nellie gör succé i sin första roll när hon visar sig ha en talang för att gråta väldigt specifikt på beställning och hennes karriär tar omedelbart fart där hennes oborstade och sexuellt laddade attityd blir lite av en vattendelare. Manny avancerar som sagt genom att bli en effektiv problemlösare och idéspruta. Så småningom blir han en sorts krishanterare för Nellie parallellt som han får filmbolagen att göra filmen med Sidney i huvudrollerna, vilket visar sig vara ett rent genidrag. Ett annat genidrag för branschen är ljudfilmen, men för en stumfilmsveteran som Jack blir det en omställning som inte är helt lätt.

Med en speltid på tre timmar är "Babylon" en riktig koloss och jag fick dela upp filmen på ett antal sessioner för att ta mig igenom den. I sin form är den snudd på episodartad vilket betyder att vissa episoder känns lite överflödiga. Bland annat en där Manny möter en galen maffiaboss (otroligt obehagligt spelad av Tobey Maguire). Det finns visserligen en slutknorr på mötet som har betydelse för resten av filmen men scenen i sin helhet är på gränsen till urballning. Å andra sidan finns det långa scener som är roliga och faktiskt skulle kunna bli isolerade kortfilmer om det hade varit ett alternativ. Jag tänker här främst på sekvensen när en ljudfilmsscen ska spelas in i en bastuhet studio utan dånande luftkonditionering och i princip allt som kan gå fel går fel. Väldigt roligt.

"Babylon" är en mastig film men det är också en kärleksförklaring till filmhistorien under några år när branschen tog rejäla kliv framåt. Galet på många vis, men även fascinerade.

I och med att filmen är så lång har extramaterialet förärats en egen skiva. Det stora inslaget är en halvtimmeslång bakomfilm som är ett väldigt bra komplement till filmen som berättar i princip det man vill veta om storyn, karaktärerna och produktionen.

Två kortare inslag kompletterar med lite mer ingående tittar på kostymerna och musiken i filmen.

Avslutningsvis ges sex bortklippta eller förlängda scener. Det finns en del godbitar här som lika gärna kunde varit kvar i filmen.

1. Filmen inleds förstås med en tidsenlig Paramount-logga,

2. Drygt 30 minuter hinner gå innan filmens titel skrivs ut.

3. Några personer från musikvärlden gör roller i filmen. Red Hot Chili Peppers basist Flea gör en ganska stor biroll medan The Strokes-gitarristen Albert Hammond Jr. gör en mindre. Det kan finnas ännu fler musiker i filmen men dessa sticker ut.

ANDERS JAKOBSON (2023-05-12)