Otrolig många vis

Otrolig. Det är min enordsrecension av Darren Aronofskys "The Whale" som gav Brendan Fraser en välförtjänt Oscar för Bästa skådespelare i år. Gestaltningen av den isolerade läraren som lider av extrem fetma är otrolig, men framför allt är det samspelet mellan Fraser och de få andra karaktärerna i filmen som är otroligt. När vi landar i filmens sista vita ruta är det med väldigt starka känslor vi får smälta berättelsen under eftertexterna. Otrolig, som sagt.

Frasers Charlie är alltså lärare, närmare bestämt onlinelärare på college och han håller sina lektioner via en videotjänst. Alla ser alla, men ingen ser Charlie för hans kamera är "trasig". Egentligen är det ingen som ser Charlie till vardags. Framåt kvällen kommer ett pizzabud som lämnar sina pizzor utanför dörren enligt en enkel överenskommelse. Den enda som faktiskt ser Charlie regelbundet är Liz (Hong Chau), hans vän och sköterska. Fast i början av filmen kommer missionären Thomas (Ty Simpkins) till Charlies undsättning när han drabbats av någon sorts hjärtsvikt. Det enda som kan lugna ned honom är en uppsats om "Moby Dick" som Thomas får läsa för honom. "Den bästa uppsats som skrivits", menar Charlie när pulsen lagt sig.

Men hans hälsa är minst sagt sviktande och Liz gör vad hon kan, och tjatar så mycket det går, men Charlie vägrar läkarvård på sjukhus. Trots att det innebär att hans dagar är räknade så vill han inte ha professionell hjälp. Däremot vill han träffa sin dotter Ellie (Sadie Sink). Åtta år tidigare övergav Charlie sin fru och den då åttaåriga Ellie för att inleda ett förhållande med Alan, en vuxen student och Liz bror. Han svek sin dotter för kärlekens skull och det är klart att hon efter det inte har speciellt höga tankar om sin far, eller någon annan heller för den delen. Men tiden med Alan blev inte långvarig för Charlie. Den slutade på värsta tänkbara sätt och det triggade igång ett hetsätningsbeteende som gjorde att Charlie gick från stor till enorm, från social till isolerad.

Trots allt detta har Charlie en positiv syn på livet och tror det bästa om folk, och med detta som grundattityd försöker han lappa ihop relationen med Ellie samtidigt som hälsan blir sämre och sämre för varje dag.

Medan jag ser filmen, som utspelar sig uteslutande i Charlies lägenhet, tänker jag "Det här skulle kunna bli en bra pjäs" för att sedan hitta information om att det är en pjäs från första början... Förstås! Samuel D. Hunter skrev pjäsen och den hade ursprungligen premiär 2012. Hunter står även för filmmanuset och här finns det förstås inget att klaga på. Det är en dialogdriven film där ingen scen känns överflödig. Att Brendan Fraser gör "sitt livs roll" är väldokumenterat och kanske sant (karriären är ju inte över än!) men vi ska inte bortse från Hong Chaus och Sadie Sinks insatser. Den senare, känd från "Stranger Things", spelar en nästan parodisk tonåring som är arg, elak, ironisk och cynisk. Men hon gör det med finess, precis som Hong Chau. Dock ska vi heller inte bortse från Ty Simpkins och Samantha Morton som spelar Charlies exfru och Ellies mamma. Ingen av dem är någon sorts utfyllnad i den här filmen.

"The Whale" är helt klart en av hemmamarknadens bästa filmer 2023. Otrolig, som sagt.

1. Proteserna Brendan Fraser bar varje dag vägde ungefär 136 kilo och tog fyra timmar att få på plats. Frasier har berättat att han drabbades av en svindelskänsla när de togs av efter inspelningarna.

2. Filmatiseringen av Samuel D. Hunters pjäs har varit på gång länge. Darren Aronofsky såg pjäsen under premiäråret och kämpade sedan i tio år innan han lyckades hitta rätt person till huvudrollen.