Inte originellt men ändå underhållande

Att det här med AI och syntetiska människor är i ropet just nu är tydligt och inte speciellt överraskande. Berättelser om människoliknande robotar som så småningom blir allt mer mänskliga har funnits i evigheter, men nu när framför allt AI börjar bli ett allmängiltigt inslag med exempelvis ChatGPT, känns det som historierna blivit fler och fler. "Simulant" är inte en speciellt originell film på temat men är hyfsat välgjord.

Den utspelar sig i en nära framtid där simulanter, syntetiska människor, finns bland mänskligheten. Vissa har speciella syften, som att hjälpa till i hushållet, medan andra är mer avancerade och människolika. För varje generation har simulanterna blivit allt mer utvecklade, men gemensamt för alla generationer är en programmering som förhindrar simulanterna från att skada människor, att manipulera sig själva eller andra simulanter och så vidare (en variant på Asimovs tre robotlagar). En polisiär organisation håller koll på alla simulanter och Kessler (Sam Worthington) jagar rätt på en som beter sig avvikande. Det ska visa sig att någon hackat Esmé (Alicia Sanz) vilket lett till att simulanten utvecklat känslor och mänskligt beteende. Misstankarna riktas mot en Casey (Simu Liu) som var granne med Esmé och Kessler jagar vidare.

Parallellt träffar vi paret Evan (Robbie Amell) och Faye (Jordana Brewster) som haft ett passionerat förhållande fram tills de råkade ut för en bilolycka. Evan minns inget av det som hände, men har återkommande drömmar. I själva verket dog han i olyckan och ersattes av en simulant. Både Evan och Faye har haft varsin simulant på vänt som regelbundet uppdaterats med deras minnen och känslor så att den dagen något händer kan de fortsätta som ingenting har hänt. Men det ska visa sig bli svårt för Faye som inte kan acceptera sim-Evan som sin man, medan hans känslor är som de alltid har varit. Faye tar hjälp av serviceteknikern Casey för att hantera problemet.

Som synes knyts dessa två separata historier ihop och den lite mer actionbetonade delen vävs ihop med relationsdramat. Det kanske spretar lite grann men jag tycker ändå att det fungerar fint som en gemensam berättelse. Men som konstaterat tidigare så är inte "Simulant" speciellt originell. Ena delen är light-"Blade Runner" och andra delen avhandlar lite av de teman som fanns med i svenska "Äkta människor". Jag tycker dock att filmen underhåller för stunden, men vill man ha lite mer utmanande scifi om AI och syntetiska människor finns det annat att välja.

1. Både Robbie Amell och Simu Liu har spelat superhjältar inom DC:s och Marvels världar. Robbie Amell (för övrigt yngre bror till Stephen "Green Arrow" Amell) spelade Firestorm ("Facklan") i tv-versionen av "The Flash" och Simu Liu gjorde huvudrollen i "Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings".

2. Filmen är regisserad av April Mullen som faktiskt likt Robbie Amell rört sig i Arrowverse, som regissör till tre avsnitt av "Legends of Tomorrow".

3. Evan och Faye och en hushållssimulant som är av en tidigare generation och ser helt bisarr ut i jämförelse med de aktuella generationernas hundraprocentigt människolika utseenden. Det är som att jämföra en iPod 1 med en iPhone 13. Jag tycker det är kul gjort även om jag inte riktigt förstår varför denna hushållsrobot behöver ha bröstvårtor...

ANDERS JAKOBSON (2024-01-18)