En film att se utan nostalgiglasögon

"Miami Vice" var en av 80-talets största TV-serier och som väntat var det någon som, knappt 20 år senare, tyckte att den skulle passa som långfilm. Naturligtvis skulle man få använda nya skådisar men vad spelar det för roll?

16 år efter att serien lades ner har den nu alltså blivit film. Tyvärr har man missat en del av känslan som fanns i serien. I TV serien är det visserligen lika mycket action som det är i filmen men det är hela tiden gjort lite med glimten i ögat vilket filmen saknar. Detta gör att "Miami Vice" känslan försvinner lite och man kan inte låta bli att undra lite varför man valde att kalla filmen för "Miami Vice"…förutom att locka mer biobesökare då.

Filmen är inte dålig men det är inte "Miami Vice" som vi som såg TV serien minns den. Jag vill till exempel att Crockett ska bo på en båt och ha en alligator som husdjur, jag vill att Ricardo Tubbs ska kallas för Tubbs som han gjorde i TV serien. Kort sagt, Crockett och Tubbs ska vara…Crockett och Tubbs och inte bara två tuffa snutar.

I filmen sätts Crockett och Tubbs att infiltrera ett stort smugglarsyndikat och genom att se till att bli anlitade som transportörer kommer de rätt långt in i organisationen. Alla är dock inte glada över att dom är där och det gäller att de trampar försiktigt när de är på fiendemark. Crockett har dock stora problem med det då han får starka känslor för högsta hönsets fru. Känslorna är besvarade och detta uppmärksammas naturligtvis av både skurkarna och polisen och i slutändan får deras förhållande förödande konsekvenser.

Som Sonny Crockett (Don Johnsons paradroll) ser vi Colin Farrell och som Ricardo Tubbs ser vi Jamie Foxx. Båda gör förvånansvärt bra ifrån sig. Jag säger inte förvånansvärt bra för att jag på något sätt tycker att de är dåliga skådespelare utan mer för att de ska spela roller som en stor del av publiken känner sedan tidigare och redan har en uppfattning om. De klarar det dock galant.

Tyvärr har man slarvat bort de övriga rollerna. De fyra poliskollegorna som alltid fanns där slarvas här bort nästan helt. Trudy spelar under sista delen av filmen en rätt stor roll och Gina ser man glimta förbi lite då och då men en vass replik men sen blir det inte så mycket mer. Stan Switek och Larry Zito som i TV serien hade en riktigt skön kemi mellan sig ser vi nästa inget alls av här och kemin är definitivt borta. Kapten Martin Castillo ser vi lite mer av men långt ifrån så mycket som man önskade. Kanske får de mer plats i en eventuell uppföljare?

Jag vill också pusha lite för John Ortiz i rollen som José Yero. Bättre casting har jag sällan sett.

Om man för ett slag bortser från att jag ser filmen med nostalgiska ögon så är det en bra actionfilm. Dock är det lite för högt tempo emellanåt och saker händer lite för snabbt men filmen är snyggt filmad och aldrig tråkig. "Miami Vice" från 2006 är definitivt en film man bör se om man gillar action, dock ska man nog lämna nostalgiglasögonen hemma.

Extramaterialet är lite tunt men det som finns är desto intressantare. I "Miami and Beyond: Shooting on Location" får vi följa med till de plaster där filmen spelades in och det var inte några ofarliga plaster den saken är säker. Många scener spelades i områden som betraktas som farliga att vistas i och ibland användes lokalbefolkningen i bakgrunden istället för statister. Riktigt kul att se.

I "Miami Vice undercover" får vi höra från poliser som jobbat undercover och som varit delaktiga i filmen på ett eller annat sätt. Det roligaste är ett klipp från vad Collin Farrell tror är ett riktigt tillslag (som han lyckas få följa med på) men som i själva verket är iscensatt för att skoja med Collin. Man kan lätt konstatera att han inte är fullt så tuff i verkligheten som i filmen…

Vi får även musikvideon till ledmotivet "In the Air Tonight".

1. Edward James Olmos som spelar kapten Martin Castillo i TV-serien erbjöds att återvända i samma roll i filmen men tackade tyvärr nej.

2. Det finns även en "Director’s Cut" utgåva av filmen på region 1 som är sju minuter längre än den version som visats på bio.

3. Under nästan hela filmen kom jag på mig själv med att fundera på varför de givit Crockett en 70-tals mustasch när det framgår helt klart att filmen utspelar sig i nutid. Eller är det bara jag som inte kan mustaschmodet?

HANS-ÅKE LILJA (2006-12-19)