Som en perfekt blandad godispåse

Säsong två fortsätter minst lika bra som första säsongen, om inte bättre. "Glee" har blivit en dundersuccé och det märks att man vill göra det där lilla extra och ge fansen det de vill ha.

Allt som händer under säsongens gång är ganska svårt att redogöra för. Men Gleekörens kämpande för att ta sig till regionalmästerskapen fortsätter och man vill ha revansch från förra årets förlust. Körens lärare Will (Matthew Morrison) fortsätter att leda ungdomarna i allt från tango till klassiska laster till Lady Gaga. Eleverna fightas med varandra och det är kärlek åt både höger och vänster. Kurt (Chris Colfer) kämpar med sin rätt att vara gay, Mercedes (Amber Riley) drömmer om att vara körens diva, Quinn (Dianna Agron) vet inte riktigt vilket kille hon ska välja, Santana (Naya Rivera) fortsätter att vara en bitch även om hon i denna säsong visar oss lite nya sidor. Finn (Corey Monteith) vet inte heller han vilken tjej som är den rätta för honom. Rachel (Lea Michele)har sin dröm om Broadway klar för sig men det blir problematiskt när kärleken sätter in. Sue Sylvester (Jane Lynch) fortsätter att göra livet surt för Will och de andra på sitt alldeles speciella sätt. I den här säsongen får vi bland annat se henne klädd som David Bowie. Brittany (Heather Morris) tar ett kliv fram i den här säsongen och bjuder oss på ännu mer knasiga repliker och hon är verkligen i sitt esse. Puck (Mark Salling) blir kär i den mest oväntade och Artie (Kevin McHale) får ihop det med en tjej man kanske inte hade tippat på.

Det var bara några av alla de karaktärer som figurerar i varje avsnitt och spelar både en stor och viktig roll i serien. Något annat som spelar en stor roll i "Glee" är musiken. Det finns inte en chans i världen att dagens tonåringar hade vetat vilka Journey var om inte "Glee" hade plockat upp den gamla hiten "Don’t stop Believin’". Det finns bara en endaste anledning till att den låten laddades ner så sjukt mycket under förra året och anledningen stavas just "Glee". Att de tar fram gamla låtar och gör om dem är ett genidrag. Gamla artister få åter igen cred för sina verk och nya stjärnor blir extra populära tack vare serien. Att en 30-åring till och med kan gilla en Justin Bieberlåt tack vare en tv-serie och att en 15-åring helt plötsligt nynnar med i "Sweet Caroline" av Neil Diamond är bara den här seriens förtjänst.

Jag upptäcker gång på gång gamla låtar som jag inte ens visste fanns och de får mig att upptäcka ny musik som jag annars kanske hade ratat. Det är så fantastiskt med "Glee" att musiken spelar en sådan stor roll. Här väljer man inte på måfå för här betyder musiken något och därför måste texten passa. Att Coldplay till slut gav med sig och gav ensemblen tillåtelse att använda deras musik var smart. Att säga nej är riktigt osmart, till och med ABBA representeras med "Dancing Queen" och jag kunde inte vara stoltare.

I varje avsnitt skrattar jag. I varje avsnitt gråter jag. I varje avsnitt ryser jag av de fantastiska sång- och dansnumren som karaktärerna levererar med fulländad glans. Och det är för att de gör det med sådan precision och sådan enorm briljans. Varje avsnitt är en fullkomlig spark i magen med enormt artisteri.

I säsong två finns det flera speciella avsnitt. Det nu mera klassiska Britneyavsnittet "Britney/Brittany" var otroligt förhandshypat och det blev också ett riktigt roligt slutresultat. "Rocky Horror Show"-avsnittet tar serien ett steg ytterligare mot att vara fantastiska på det de gör.

Det är mer påkostat denna säsong och Michael Jackson-numret med "Thriller" är otroligt bra gjort med både mask och koreografi. Varje avsnitt har något speciellt och till exempel bröllopsavsnittet fick mig att gråta floder. Serien tar till många oväntade grepp som får en att känna lite mer än vanligt. Dessutom är dialogen alltid klockren. Serien tar även upp aktuella ämnen som till exempel tvångstankar och homosexualitet. På det viset tror jag att tittarna kan ta till sig serien ännu mer. Man visar att det är något väldigt vanligt som man inte är ensam om.

Som jag har påpekat i tidigare recensioner av den här serien så är extramaterialet än enda stor eufori för de inbitna fansen. Skaparna har verkligen förstått att ett bra extramaterial är exakt vad fansen vill ha och att om man då, om möjligt, älskar serien ännu mer.

På varje skiva finns det extramaterial och på varje skiva finns det så kallade "Glee Music Jukebox". Där kan man åter igen ta del av alla sångnummer som förekommit i avsnitten på just den skivan. Att vi till exempel också få ta del av hur Jane Lynch karaktär Sue Sylvester blir en vaxdocka från början till slut är ju jätteroligt. Att få se hur "Rocky Horror Show"-avsnittet blev till är riktigt spännande eftersom det innebar en hel del mer mask än vanligt. Då förstår man verkligen hur mycket jobb som ligger bakom.

På Comic-con 2010 får fansen ställa frågor till delar av ensemblen vilket gör att det kommer fram saker som vi förmodligen aldrig skulle ha fått veta annars. Vilka är inte bäst på att ställa de rätta frågorna om inte de inbitna fansen? Avsnittet som filmades i New York innebar ännu mer jobb och alla säsongens gästskådespelare presenteras ytterligare. Mer finns det så klart att se och varje liten del av extramaterialet är faktiskt riktigt bra.

1. Flera av de ordinarie skådespelarna och gästskådespelarna har ett förflutet på Broadway.

2. Heather Morris som spelar Brittany är en grym dansare. Därför är det inte så konstigt att hon tidigare arbetat som bakgrundsdansare till Beyoncé. Till en början var Heather inkallad för att lära ensemblen koreografin till "Single Ladies", då knep hon rollen som Brittany.

3. I ett av avsnitten görs det en dance mob i ett köpcenter. Då dansar man till "Barbra Streisand" av Swedish House Mafia.

MARIA EREMO (2011-11-15)