En annorlunda komedi utan gapskratt

Ned (Paul Rudd) vill ju bara väl. Det är därför han ger bort organiskt odlade jordgubbar till den lilla flickan som så gärna vill ha dem, och det är därför han säljer lite gräs till polisen som verkar behöva det så mycket. Han vill bara väl, men är en dumbom och åker givetvis dit för att sälja knark till en polis. Det blir vatten och bröd bakom galler i minst ett år för det lilla misstaget.

Efter åtta månader kommer han dock ut och märker att han inte har någonstans att ta vägen. Hans flickvän har bytt till en annan kille och vägrar dessutom lämna ifrån sig Neds älskade hund Willie Nelson. Det finns ingen annan utväg än att vända sig till familjen. Ned har tre systrar - Miranda (Elizabeth Banks), Natalie (Zooey Deschanel) och Liz (Emily Mortimer) som med- och motvilligt tar emot honom i sina liv och hem, bara för att märka att han utan att mena det förstör deras liv. Ned gör egentligen inget annat än att vara sig själv och det är egentligen inte hans fel att han hamnar mitt i deras problem och hör och säger saker som folk inte borde veta.

Men kanske är det så att Neds misstag leder till något bra efter allt, och vem är det som är en idiot då?

I en av Adam Sandlers mest underskattade filmer, "Punch Drunk Love", spelar han en ensam bror i en syskonskara bestående av starka kvinnor. Det finns en lätt likhet i upplägget även om det i det stora hela inte är speciellt många likheter, men det blir ändå en ganska spännande syskonkonstellation, speciellt som alla karaktärer är väldigt utpräglade. Ned själv är en chosefri och skäggig hippietyp som bemöter det mesta med en fredlig attityd och ett obehindrade leende på läpparna. Miranda är en aspirerande karriärskvinna på en tidning som hoppas att få avancera med en viktig intervju samtidigt som hon har en minst sagt speciell relation till sin granne (Adam Scott). Natalie är en lesbisk ståuppkomiker som är tillsammans med Cindy (Rashida Jones) men hon verkar inte helt säker på sin sexualitet och ett litet snedsteg kan få allvarliga konsekvenser. Liz har ett kärlekslöst äktenskap med dokumentärfilmaren Dylan (Steve Coogan) och har byggt upp en skyddad verklighet för sin son.

Detta utpräglade karaktärstall och deras problem gör att filmen får in betydligt mer drama och tragedi än vad som är normalt i en komedi. Filmen är fortfarande rolig stundtals och blir feel good till slut, men det är ingen direkt skrattfest och kanske egentligen en dramakomedi mer än en renodlad komedi.

Skådespelarna är alla utmärkta i sina roller och filmen känns faktiskt lite annorlunda mot andra komedier. Lyckad, även om den inte bjuder på gapskratt.

Ingenting.

1. För ovanlighetens skull är Judd Apatow inte inblandad i filmen trots att den har en lätt Apatow-känsla och använder sig av många skådespelare från hans filmer.