Går det att följa upp en dundersuccé?

Ja, att "Jägarna" var en succé kan väl alla hålla med om, vare sig man gillade den eller inte. Och att 15 år senare göra en uppföljare måste ju vara helt galet eller hur? Så tänkte i alla fall jag när jag läste om att man skulle göra "Jägarna 2". När det sedan visade sig att man lyckats får Rolf Lassgård att återigen ställa upp som Erik och dessutom fått Peter Stormare i den andra huvudrollen började man ju hoppas. Nu har jag sett filmen och jag tycker man lyckats över förväntningarna. Kanske är den här filmen mer en kriminalgåta än en skildring över hur saker och ting ser ut i Norrland som ettan men ändå, filmen fugerar och både Lassgård och Stormare är perfekta i rollerna. Dessutom lyckas man verkligen knyta ihop filmerna.

När vi kommer in i handlingen har en kvinna försvunnit i Norrland och man behöver ta in någon från Rikskrim som hjälp. Naturligtvis blir det Erik som, om än motvilligt, får åka. Han minns fortfarande vad som hände sist han var i Norrland och framförallt sin bror Leifs spektakulära död. Nu visar det sig dessutom att Leif har en son, Peter, och hans styvfar Torsten (Stormare) är en av poliserna som jobbar med fallet i Norrland.

Ganska snart skär det sig mellan Erik och de norrländska poliserna. Erik gör saker på sitt sätt och de på sitt sätt och dessa två sätt går inte alltid åt samma håll. Hur som helst får man fram en skyldig som man efter viss tvekan lyckas binda till den försvunna kvinnans bil. Erik är dock tveksam och tror att det ligger något mer bakom och han tänker inte ge sig förrän han löst gåtan.

Som sagt gillar jag "Jägarna 2" både för att man lyckats få till en bra historia och för att man fått till en bra övergång från första och andra filmen. De hänger ihop på ett trovärdigt sätt. Att man sen fått Lassgård att ställa upp igen ser jag som en självklarhet. Hade han sagt nej tror jag inte filmen blivit av. Peter Stormare som alltid är väldigt bra blir den grädden på moset som gör filmen till vad den är, det vill säga en förbaskat bra uppföljare.

1. Björn Carlström har den här gången skrivit manuset tillsammans med Stefan Thunberg.

2. Den internationella titeln är "False trail".

3. Filmen har även ett ljudspår där synskadade kan få handlingen berättad för sig. Till exempel att något händer i rummet bredvid eller att någon gör något speciellt. Det var rätt intressant att testa se lite av filmen så.

HANS-ÅKE LILJA (2011-12-21)