Mer skratt än skrik

"Fright Night" är en remake på en film från 1985 om en tonåring som får en vampyr till granne. Till en börja tror naturligtvis inte Charley på sin kompis Ed när denne påstår att Charleys nya granne är en vampyr. Han tror att det är Eds fantasi som gått överstyr och att det är ett försök att återuppta umgänget med Charley, något som minskat i och med att Charley valt de coolare killarna och tjejerna i skolan som sina kompisar. Men när Ed så en dag försvinner börjar Charley undersöka sin granne och mycket riktigt visar det sig att Jerry som han heter är en vampyr. Och dessutom vet han nu om att Charley vet att han är en vampyr...

"Fright Night" är mer en komedi än en skräckfilm även om en del effekter är riktigt bra gjorda. Men allt i filmen är gjort med glimten i ögat och Colin Farrells porträtt av en storstadsvampyr som levererar oneliners och har humor gör att man skrattar mer än man skriker. Men det gör inte så mycket för filmen är väldigt underhållande och jag gillar den. Colin är perfekt i rollen som Jerry och som Charley ser vi Anton Yelchin och även han är riktigt bra som den tidigare nörden som nu blivit hipp och fått en snygg tjej som han inte riktigt vet hur han ska hantera. Riktigt bra castingarbete.

Man har som sagt även lyckats bra med specialeffekterna och förmodligen även lagt ner en hel del pengar på dem för de är rätt avancerade. Speciellt när Jerry förvandlas från människa till någon sorts vampyr med fler tänder i munnen än vad en tandläkare drar ut på ett helt år. Om man ska klaga på någon är det kanske Peter Vincent, vampyrdödaren som emellanåt känns lite överdriven och eventuellt borde ha tonats ner lite. Hur som helst är filmen underhållande och mycket sevärd.

Det finns en hel del extramaterial på filmen och en del av det är underhållande medan annat kanske inte är lika roligt. Vi får en fejkdokumentär om Peter Vincent som känns lite överdriven och som man kanske kunnat skippa likaså den långa versionen av den video vi ser i filmen om Squid Man. Inte speciellt roligt. Vi får dessutom en musikvideo som jag klarat mig utan.

Däremot får vi några bakom kulisserna-filmer, borttagna och förlängda scener samt bloopers och dessa gillar jag. De visar hur filmen gjordes och vad som hände "bakom" kameran och sånt gillar jag. Vi får se både hur man spelade in filmen och hur en del effekter gjordes.

1. Chris Sarandon som i originalet spelar Jerry får här en liten roll som oskyldig mumsbit åt den här filmens Jerry.

2. Det finns även en "Fright Night 2" från 1988.

3. Från början skulle Heath Ledger spela Jerry men när han gick bort gick rollen till Farrell.