Sanningen eller inte?

Om den historia vi får berättad i "Zero Dark Thirty" är sann eller inte låter jag vara osagt men den skulle mycket väl kunna vara sann. Historien handlar om hur USA jagar och till slut får tag på Osama Bin Laden. Upplösningen känner man igen från vad som stod i tidningarna när Bin Laden hittades och dödades men om det sen gick till på samma sätt som i filmen fram till det låter jag som sagt er avgöra. Bara de som var med vet säkert.

Hur som helst spelar det inte så stor roll. När man ser filmen tror man att det var exakt så här det gick till. Så trovärdig är filmen. Allt ifrån tortyr och misshandel av fångar till tvära chefer och envetna spanare. Jag köper allt. Kanske för att jag tycker filmen är så bra, kanske för att jag vill att det ska ha gått till såhär och inte på något tråkigt och byråkratiskt sätt. Oavsett så tror jag på filmen.

Huvudrollen spelas av Jessica Chastain som spelar Maya, en CIA-agent som rekryterats direkt från skolan och bara haft Bin Laden som sitt mål sedan dess. Hon börjar som en rätt mjuk tjej men det ska snart visas sig att hon inte drar sig för att göra det som behövs för att få fram den information hon vill ha. Hon är envis och ger inte upp och vore det inte för henne skulle Bin Laden fortfarande vara fri (under förutsättning att filmen nu är så sann som jag vill att den ska vara). Men alla inblandade är riktigt bra och jag blev riktigt överraskad när Fares Fares dyker upp i en rätt stor roll. Långt ifrån en huvudroll men han syns mycket i filmen och det hade helt gått mig förbi...

Filmen klockar in på två timmar och trettio minuter men den känns inte för lång, något jag befarade att den skulle göra. Det hela flyter på och det blir egentligen aldrig segt. Kanske skulle man kunnat få upp tempot i den lite mer genom att korta vissa delar men det är inget jag propsar på. Man berättar sin historia och man gör det ordentligt. Man jagade ju trots allt Bin Laden i tio år. Man är också väldigt noga med att inte visa ansiktena på de personer som finns i verkligheten och som man känner igen. Vi får aldrig se Bin Ladens ansikte ordentligt och presidenten syns bara på TV en gång men sen är det alltid en mellanhand vi får se. "Zero Dark Thirty" är riktigt bra och som sagt, gick det inte till så här var det nog något liknande…

Vi får fyra dokumentärer. En handlar om hur man spelade in filmen, en handlar om hur man byggde upp huset där Bin Laden dödades, en handlar om hur skådespelarna fick lära sig att agera som riktiga soldater och en handlar om Jessica Chastain som spelar Maya.

Bäst är den om Bin Ladens hus, för i filmen är det rätt mörkt men nu fick man se det i dagsljus och de har verkligen lagt ner allt på att få det så autentiskt som möjligt. Det ser skrämmande äkta ut.

1. James Gandolfini gör en av sina sista roller i filmen. En liten roll men hans pondus går inte att missa.

2. Zero Dark Thirty betyder halv ett på natten på militärtermer. Kollar man noga ser man att klockan är just det när de slår till mot Bin Laden.