Ett päron till ex-torped-farsa

"Ett päron till farsa firar jul" må ha blivit den stora klassikern i Chevy Chases filmsvit om pappa Griswold som kämpar och kämpar men mest hamnar i klistret, men man ska förstås inte glömma bort att allt startade med roadtripkomedin "Ett päron till farsa" och det är den jag tänker på när jag ser "The Family Plan" med Mark Wahlberg som kämpande pappa. Nu är de övriga likheterna med Chase-filmen egentigen obefintliga eftersom Wahlbergs pappakaraktär inte alls är någon klant. Dan Morgan är visserligen en pacifistisk mes, men det är självvalt. Han har - vilket givetvis ingen i hans familj eller närhet känner till - ett förflutet som brutal torped av djävligaste slag, men nu säljer han bilar och gullar med frun Jessica (Michelle Monaghan) och barnen, tonåringarna Nina (Zoe Colletti) och Kyle (Van Crosby) samt bebisen Max.

Men i och med att Dan har lämnat sitt förflutna och gått under radarn har han blivit en riktig hemmagris som inte vill ut och resa och han är väldigt begränsad vad det gäller sociala medier och teknikprylar över huvud taget. När han och Jessica är ute på bröllopsdagsdejt är det någon lirare som tar en bild på dem när de gullar sig lite extra och när Dan ber om att bilden ska raderas börjar liraren mopsa sig och publicerar den på nätet. Dan får tygla sig för att inte göra krösamos av liraren, men han vet också vad en liten obetydlig bild kan göra.

Mycket riktigt: Snart har folk från hans förflutna letat rätt på honom och han får exempelvis slås mot en fiende mitt i en livsmedelsbutik med bebisen Max i sele på magen (en ganska fantastisk fajtscen måste jag säga) och sedan är det bara att sätta en escape plan i rullning. Dan beställer nya identiteter och pass från en kompis i Las Vegas och planerar hastigt och lustigt en roadtrip från öst- till västkusten och samlar ihop hela familjen med denna oväntade överraskning. Jessica blir glatt överraskad medan de motvilliga tonåringarna inte har något val och stämningen sjunker ganska snabbt när Dan samlar ihop allas mobiltelefoner och skickar dem i sjön, bokstavligt talat. Men resan ska ändå ha en positiv och förenande funktion för familjen, trots att Dan då och då utan att någon märker det försvarar familjen från busar. Fast samtidigt finns ju sanningen om hans förflutna där som en hemlighet som förr eller senare måste komma fram och vad händer då?

"The Family Plan" är en oväntat underhållande actionkomedi som lyckas balansera familjelustigheter med actionraffel på ett mycket snyggt vis. Ganska långt in i filmen är det ingen i familjen som ens märker när Dan slåss mot fiender, förutom bebisen Max, och det är rätt finurligt gjort tycker jag. Manusförfattaren David Coggeshall verkar ha lite skräck på meritlistan sedan tidigare men har verkligen fått till det här.

I ett större perspektiv är det förstås ingen blivande klassiker men jag har kul i två timmar och tycker att både ton och leverans sitter rätt. Trivsamt och kul och aldrig någonsin plumpt. Skönt det.

1. När familjen får nya identiteter reagerar sonen Kyle starkt på att han fått namnet Van (Till sin syster: "At least you got a real name. I'm Van. I'm a vehicle.") och det skojiga här är ju att skådespelaren heter Van Crosby.

2. Att filmen blir lite av en roadmovie som tar familjen tvärs över USA är det som får mig att tänka på "Ett päron till farsa" men det finns också en scen som jag vill hävda är nästan identisk med en i Ed Helms-rebooten "Ett päron till farsa: Nästa generation" nämligen när familjen stannar till vid ett universitet och Jessica visar sig vara duktig på att häva öl. Jag vill minnas en sådan scen i rebooten.

3. Jag tycker för övrigt att det också känns som Mark Wahlberg gjort den här rollen tidigare och om man tar alla hans skådespelarinsatser och kokar ned det till någon sorts medelsnittskaraktär tror jag man skulle landa i denna.

ANDERS JAKOBSON (2024-01-08)