Dialoglös hämndturné

Ibland kan det vara obetydliga saker som får bägaren att rinna över och motivera folk att ge sig ut på en blodig hämndturné. John Wick fick sin hund mördad och någon förstörde Mr. Majestyks meloner. I Brian Godlocks (Joel Kinnaman) fall är det något betydligt värre. Han är en vanlig knegare vars son faller offer för en förlupen kula nära två bilar från konkurrerande gäng dundrar förbi hans hus och skjuter på varandra. Det sker till och med på självaste julafton. I den omedelbara frustrationen och raseriet springer Brian i väg efter bilarna och lyckas hinna i kapp dem och få viss hämnd, innan han blir skjuten i halsen av det ena gängets ledare (Harold Torres).

Skottskadan gör att Brian förlorar förmågan att prata. Han återvänder med sin fru Saya (Catalina Sandino Moreno) till ett hus fullt av minnen och spår efter sonen som inte lever längre. Relationen spricker nästan omedelbart och Brian hänger mest i garaget där han super bort ångesten. Så småningom tröttnar han på det planlösa sörjandet och spolar kröken och börjar i stället förbereda sig på en hämnd mot alla som på något sätt kan ha varit inblandade - det vill säga alla gängmedlemmar - och parallellt som han tränar upp sin fysik och sitt vapenhanterande kartlägger han gängen och sätter ett datum när han ska DÖDA DEM ALLA: Nästkommande julafton.

Trots de mycket sorgliga omständigheterna är det ungefär lika tunt som det brukar vara när en vanlis ska motiveras till hämnd. "Silent Night" har dock två förmildrande omständigheter. Det ena är faktumet att filmen är väldigt tyst. Det vill säga det är väldigt få talade repliker. Fram till att Brian blir skjuten i halsen är det ingen dialog och en kvart in i filmen är det enda vi hört lite prat på radion. Sen kommunicerar Brian och hans fru mest via SMS. Det ger oundvikligen en speciell känsla till filmen. "Silent Night" är knappast den första eller sista som håller dialogen till ett minimum men det är effektfullt.

Den andra förmildrande omständigheten är att filmen är regisserad av John Woo vilket förstås inneburit att mest krut lagts på att få till spektakulära actionsekvenser och blodigt våld. Konsekvensen av det är att ganska mycket övrigt i filmen fått lida när det gäller logiken. Vad har Brian för resurser egentligen? Han verkar ha jobbat som någon sorts hantverkare men kan uppenbarligen lägga ett helt år på ett kostsamt projekt samtidigt som han inte försörjer sig på något annat vis. Det är en ganska påtaglig logisk lucka som man som filmkonsument bara får hacka i sig.

Vill man ha en stunds actionvåld fungerar "Silent Night" fint. Jag har börjat känna mig allt mer likgiltig för underhållningsvåld, men emellanåt fungerar det att få en liten dos och varför inte då välja en film med Kinnaman i huvudrollen?

1. Detta är John Woos första film i USA på 20 år.

2. Woo är känd för att ha med duvor i sina filmer. I den här är de med på lite annorlunda vis - dels heter ett polisdistrikt Las Palomas, vilket är duvor på spanska, och dels dricker sig Joel Kinnamans karaktär full på en vodka som fått namnet Duva.

3. I ett parti i filmen säger en tv- eller radioröst att det är torsdagen den 14 april och eftersom det är ett speciellt datum för mig som precis har varit reagerade jag på den angivna veckodagen. Men mycket riktigt utspelar sig filmen 2022 när den 14 april var en torsdag.

ANDERS JAKOBSON (2024-04-17)