De människoätande ödlornas återkomst

"V: The Complete Series" är i motsats till vad titeln säger inte alls hela serien. Detta är endast den TV-serie som följde de första fem avsnitten som inledde serien. Denna andra säsong, som den kommit att kallas, visades i USA under 1984 och 1985 och när man idag lite drygt 20 år senare ser den kan man bara konstatera att specialeffekterna idag får ses som allt annat än bra. Faktum är att de i vissa fall till och med förstör spänningen, speciellt när rymdfarkosterna far fram i luften…

Annars fortsätter det rätt mycket i samma stil som de tidigare avsnitten. När vi kommer in i serien har det gått ett år sedan besökarna lämnade jorden. Som ni säkert minns var besökarna från en annan planet och även om de såg ut som människorna var de egentligen ödlor, maskerade som människor, som kom till jorden för att stjäla vårt vatten och lagra människorna som föda.

Motståndsrörelsen vinner dock och nu ska äntligen Diana, besökarnas grymme ledare, ställas inför rätta. Innan detta sker kidnappas hon dock av den girige Nathan Bates som erbjuder henne att leva mot att hon avslöjar deras kunskap om att bota sjukdomar. Föga oväntat rymmer hon och lyckas på något sätt återkalla sina trupper som genast ger sig på människorna igen och kriget är återigen i full gång.

Serien överlevde dock bara en säsong och avslutades med en cliffhanger då man hoppats få fortsätta minst en säsong till. Detta gör att serien känns rätt rumphuggen och inte direkt lämnar ett godkänt slut efter sig.

För övrigt känns serien uråldrig i många aspekter och även om jag gillade den skarpt när den visades under 80-talet kommer jag på mig själv med att sitta och skruva på mig lite och tycka att det hela känns rätt pinsamt. Detta är ju visserligen inte så ovanligt när det gäller en så pass gammal serie men jag tvivlar på att den kommer att locka till sig några nya tittare, förmodligen blir kommer de flesta att köpa den av nostalgiska anledningar.

Filmen innehåller inget extramaterial.

1. Man har här skippat de darriga rösterna som besökarna hade i de två första omgångarna "V" och "V: Den sista striden".

2. Manuset till vad som skulle bli första avsnittet i nästkommande säsong finns beskrivet (innehållsmässigt) på nätet och även om det inte direkt avslutar något kan man läsa att Julie dör rätt tidigt i avsnittet.

3. "V – The Second Generation" är under inspelning och beräknas få premiär under 2009.

HANS-ÅKE LILJA (2008-06-24)
Genre: Science fiction