Michael Bay is gonna Michael Bay

Fast han lovat att hålla sig undan sin struliga adoptivbror, så vänder sig Will (Yahya Abdul-Mateen II, "The Matrix Resurrections") dit när det behövs pengar till hans frus operation. Brorsan Danny (Jake Gyllenhaal) har en lukrativ bankstöt på gång, och Will väljer att hänga på. Inne på banken går det förstås snett, en polis blir skjuten och den enda vägen ut för bröderna blir att kapa ambulansen som ska hjälpa polisen. Nu måste de blåsa genom Los Angeles gator med varenda polis i stan efter sig, och en förblödande polis och en sjukvårdare ombord.

När man sätter sig för att se en actionfilm, då finns det en sak man vill se: action. Någonting som gör action ännu mer kul är rediga stunts, och här levererar Michael Bay det i överflöd. Filmen stannar nästan aldrig upp utan låter tempot pumpa hela tiden, vilket inte gör mig någonting alls. Det är biljakter i hög hastighet, det skjuts hejvilt, saker exploderar överallt och några av de skickligaste drönarpiloterna i världen skapar helvilda kameraåkningar, allt medan dynamiken mellan bröderna och sjukvårdaren håller storyn intressant - även om den är ganska tunn.

Men det här räcker ju inte för en del. Det ska gnällas. "Filmen är inte realistisk!" Nej, tänk så tråkig den hade blivit då! "Kameran rör sig för mycket!" Du kanske borde hålla dig till Charlie Chaplin-filmer? "Filmen är för lång!" Åh nej, actionfesten tar inte slut för tidigt! Det är för mycket action för en del, verkar det som. En jättekonstig synvinkel för mig, ungefär som om man skulle kolla på en Hitchcock-film och jämra sig över att det är en finurlig thriller. Ja, vad hade du väntat dig? Det är Michael Bay. Det är stort, dumt, högljutt och det är skitkul.

Sex featurettes på en rund halvtimme innehåller lite ryggdunkande och en del kul info om filmens uppkomst. Lite upprepningar kunde kortas ner lite, och det hade ju varit kul om själva Bay hade varit med och sagt nåt.

1. I grunden en remake av den danska filmen "Ambulancen" från 2005, men den har jag inte sett och kan tyvärr inte jämföra.

2. Blu-ray-omslaget måste ha en av historiens kortaste baksidestexter, som till fullo lyder: "Två bröder kapar en ambulans efter ett misslyckat bankrån."

3. Omslaget förkunnar också att det är en "Collector's Edition" för att tydligt särskilja den från... ja, inte finns det nån annan utgåva i alla fall.