Djurvärlden fortsätter i kortare format

Så här skrev jag absolut sist i min recension av "Zootropolis": "Jag har en bestämd känsla av att vi inte sett det sista av den här världen. Det känns som upplagt för fler filmer eller åtminstone kortfilmer. Vi får väl se..."

Det tog sex år, sedan kom "Zootropolis+" som är en kortfilmsfortsättning i serieform. Säsong 1 har sex avsnitt som i alla fall inledningsvis framställs som parallella berättelser till filmen. Det första avsnittet "Hopp on Board" utspelar sig nämligen när kaninen Judy Hopps (Ginnifer Goodwin) lämnar hemmet och åker tåg till Zootropolis. Det ska visa sig att hon inte var ensam i familjen att ta tåget. Hennes väldigt unga syskon passade på att åka med vilket föräldrarna Bonnie (Bonnie Hunt) och Stu (Don Lake) noterar och får ge sig av på ett rafflande äventyr via sin gamla bil för att hinna i kapp. Det blir i sanning en rivstart på serien som fräschar upp minnet av den här världen samtidigt som den också etablerar att inga genvägar har tagits med det visuella.

Det andra avsnittet, eller den andra kortfilmen om man så vill, är en pastisch på "Real housewives"-konceptet, här i nästan minsta möjliga format, nämligen näbbmus. I detta avsnitt av "The Real Rodents of Little Rodentia" handlar det om att Fru-Fru ska planera för sitt bröllop. Kul mer ett helt annat grepp på berättandet och rätt skoj avsnitt överlag. Ytterligare ett helt annat grepp blir det när vi landar i "Duke the Musical" som självförklarande är en musikal om vässlan Duke (Alan Tudyk), en av Zootropolis kriminella figurer som i denna film överväger att byta sida. För yngre tittare kan det här avsnittet vara lite svårsmält eftersom det tydligt är en vinkning till klassiska musikaler.

Om man söker upp de sex avsnitten på IMDB kan man se att ett av dem sticker ut när det gäller tittarbetygen, och det med all rätt. Det är avsnitt fyra, "The Godfather of the Bride", som är kort och gott helt suveränt. I Zootropolis finns Gudfadern och näbbmusen Mr Big (Maurice LaMarche med sin bästa Marlon Brando-imitation) och på Fru-Frus bröllop (se där, en callback redan) berättar han historien om hur han kom från "det gamla landet" med sin farmor och startade en verksamhet som ledde till där han är i dag. Briljant på alla vis.

Efter det kan det bara gå utför, och det gör det i "So You Think You Can Prance" där poliserna Clawhauser (Nate Torrence) och Bogo (Idris Elba) hamnar i en dansaudition för sångerskan Gazelle (Shakira). Så där kul och slutligen återser vi i "Dinner Rush" sengångaren Flash som går på middagsdejt och tas om hand av en stressad kypare (Charlotte Nicdao) med biljetter till Gazelles konsert.

Filmerna är med för- och eftertexter runt tio minuter styck vilket med lite effektivt knappade på fjärrkontrollen gör att säsongen kan avverkas på en dryg halvtimme. Och det är ganska skojig sådan men jag kan inte föreställa mig att jag kommer att se om dessa kortfilmer fler gånger, med undantag för "The Godfather of the Bride".

1. Filmen och serien heter ju i original "Zootopia(+)". Jag tycker att "Zootropolis(+)" är klart bättre.

2. Jag utgår från att det blir mer. Det här upplägget är ju väldigt enkelt att spinna vidare på.

3. I så fall ser jag gärna Jason Batemans räv Nick Wilde i ett äventyr. Karaktären syns som hastigast i något avsnitt. Och gärna mer Gudfadern!