Nu går det troll i norsk film - igen!

Vi har väl troll i den svenska mytologin också men de är förstås mer sammankopplade med Norge och deras fjällnatur. Det kan jag absolut unna dem, för nu har vi inte enbart elva år gamla "Trolljägaren" att njuta av utan även pinfärska Netflix-filmen "Troll". Någon recensent kallade den för "King Kong i Norge" och det är ju inte helt taget ur luften. Kanske "Godzilla i Norge" är ännu mer träffande?

I samband med en sprängning för en ny tunnel i Dovreberget väcks något till liv. Något som lämnar gigantiska fotspår och som skapar massiv förstörelse. Den norska regeringen med statsminister Berit Moberg (Anneke von der Lippe) i förarsätet med en hoper högt uppsatta militärer och forskare runt omkring sig vet inte vad de har att göra med, eller vad de ska göra. En expert i form av paleontologen Nora Tidemann (Ine Marie Wilmann) kallas in. Hon kanske kan förstå något av det här oförklarliga.

Nog kan hon det. I inledningen av filmen fick vi se en yngre upplaga av Nora klättra i fjällen med sin far Tobias (Gard B. Eidsvold). Han är expert på folklore och gamla sagor och har matat Nora med legenden om trollen som fångades i fjällen. "För att se måste du tro" säger han och för en stund tror Nora. Men i vuxen ålder är det mer saklig fakta som gäller. Tillsammans med statsministerns sakkunnige Andreas Isaksen (Kim Falck) och kapten Kristoffer Holm (Mads Sjøgård Pettersen) följer Nora i varelsens spår men kommer oundvikligen till en punkt när hon måste vända sig till sin far för råd, och han har ju förstås en väldigt fast uppfattning vad det handlar om.

Samtidigt börjar statsministern och framför allt de omkring henne bli allt mer desperata. När det blir tydligt vad det är för ett sorts hot de står inför finns det bara ett sätt att stoppa det. Men frågan är vad som kommer att skapa mest panik och förstörelse?

Formen på filmen känner vi absolut igen från amerikanska filmer. Speciellt det som rör statsministern och alla åsiktsmaskiner runt henne. Det skulle kunna vara pajigt och kännas som en trist parodi, men "Troll" balanserar den biten rätt. Det den absolut vinner på är att det är en väldigt välgjord film med fina, trovärdiga specialeffekter och en för sammanhanget spännande miljö och udda "monster". Det hade varit så mycket som kunde gått käpprätt fel med "Troll" men för mig fungerar i princip allt.

En klart underhållande pärla inom jättemonster/katastrof-genren. Bra gjort, Norge!

1. FIlmen är påhittad och regisserad av Roar Uthaug som förstås inte är någon novis alls. Hans senaste regiuppdrag var "Tomb Raider" med Alicia Wikander och innan det fjällkatastroffilmen "Vågen".

2. För manuset står Espen Aukan som inte har lika många kända titlar på sitt CV men i år har även "Vikingulven" kommit efter hans manus, som verkar vara någon sorts varulvsfilm.