Längsta rafflet hittills - men bara halva

I snart 30 år har den här filmfranchisen, som givetvis baseras på den klassiska tv-serien vilken gjordes i 171 avsnitt 1966–1973 och 35 avsnitt 1988–1990, puttrat på och denna film är den sjunde. Jag vet faktiskt hur många av de föregående som jag sett, men i och med att konceptet är tämligen satt så är det inga problem att se en film utan att nödvändigtvis ha sett den närmast föregående. Det är så vitt jag kan se inget speciellt som hänger kvar i luften sedan förra filmen. Det är en flashback med som framstår som att den är från den absolut första filmen i serien, men så är inte fallet alls. Flashbacken är skapad till denna film men känns verkligen som något gammalt. Det enda som faktiskt går igen från den första filmen är karaktären Kittridge (Henry Czerny), beställaren av de omöjliga uppdragen.

Skurken i den här filmen är ingen människa utan en smart AI som tar sig in i vilket system som helst och tar vad den behöver innan den försvinner till nästa. En mäktig kraft för den som kan hantera den. I början av filmen attackerar AI:n en rysk ubåt som ska vara "osynlig", men AI:n ser den och lurar ubåten att tro att den är under attack, vilket leder till att ubåten avfyrar en torped mot ingenting som sedan riktas om för att träffa - sig själv. I samband med detta frigörs en tvådelad nyckel som leder till AI:n kärna. Det är dessa nycklar som är målet för Ethan Hunts (Tom Cruise) nya uppdrag.

Via ett självdestruerande meddelande (förstås!) får Hunt vetskap om nycklarna och får även veta att hans kollega Ilsa Faust (Rebecca Ferguson) har den ena halvan och har dessutom en prislapp på sitt huvud. Så det första steget blir att hitta Ilsa och det blir förstås lite dramatiskt. Mer drama blir det när Hunt sen tillsammans med Benji Dunn (Simon Pegg) och Luther Stickell (Ving Rhames) tar sig till flygplatsen i Abu Dhabi där de ska lokalisera en köpare som ska ha den andra halvan. De är inte ensamma om att vara på plats. Två agenter från en underrättelsetjänstgruppering, Briggs (Shea Whigham) och Degas (Greg Tarzan Davis) är efter Hunt; en mystisk lönnmördare, Paris (Pom Klementieff) är där av oklar anledning och en farlig person från Hunts förflutna, Gabriel (Esai Morales) är också på plats. Men den som ställer till det initialt är ficktjuven Grace (Hayley Atwell) som stjäl nyckeln från köparen. Hunt noterar detta men det slutar ändå med att Grace kliver på ett plan till Rom med nyckeln i sin ficka, samtidigt som Hunt noterar Gabriel och avbryter uppdraget omedelbart.

Dramat och rafflet fortsätter sedan med samma aktörer till Rom vidare till Venedig och slutligen Alperna. Hunt hittar Grace men hon lyckas ständigt rymma utan att egentligen inse allvaret i situationen hon hamnat i, men slutligen blir hon oundvikligen en del av IMF-teamet och indragen i uppdraget att hitta nycklarna och framför allt vad de leder till innan det blir för sent.

Titelns "Part 1" indikerar att det denna gång handlar om ett uppdrag som sträcker sig över en film till. Denna första del är lång - faktiskt den längsta filmen i sviten med sina 165 minuter och är givetvis actionpackad så det räcker och blir över, men slutar med en mild cliffhanger till fortsättningen som kommer 2025. De här filmerna har försenats avsevärt av pandemin och skulle ursprungligen kommit 2019 och 2021.

Hur som helst är filmen precis det man förväntar sig att den ska vara i den här franchisen. Upplägget med en icke-mänsklig skurk känns aktuellt och spännande på sitt sätt, men de mest actionpackade sekvenserna innehåller ju förstås människor - och fordon. Även om jag inte är helt up-to-date med franchisen så vet jag ändå vilka karaktärer som är nya till denna film. Esai Morales Gabriel etableras verkligen som en person som man ska ha sett tidigare i serien (inte minst genom flashbacken) men han är ny och mycket karismatisk. Pom Klementieffs lönnmördare är en spännande karaktär, men nästan helt stum vilket är trist för Klementieff kan ju konsten att leverera dialoger. Störst plats har Hayley Atwell (precis som Klementieff välkänd från Marvel filmuniversum och ett perfekt tillskott till serien som sannolikt lär hänga kvar ett par filmer till i fall det blir mer efter "Part 2".

Jag som känner mig lite halvnovis i franchisen (jag tror bestämt att tio år gamla "Ghost Protocol" var den senaste i serien jag sett) gillar det som bjuds. Det är raffel, stunts och mäktig teknik. Vad mer kan man önska? Rafflet fortsätter om några år alltså. Jag ser fram mot det.

Filmen är så pass lång att extramaterialet klämts in på en egen skiva förutom kommentarspåret med regissören Christopher McQuarrie och klipparen Eddie Hamilton samt möjligheten att se filmen utan dialog - alltså enbart med filmmusiken. Det har jag aldrig sett på en utgåva tidigare, men det kanske är mer vanligt än vad jag känner till.

Den egna extramaterialsskivan rymmer ungefär 30 minuter bonus fördelat på sex inslag som är indelade efter var scenerna utspelas eller om de innehåller något speciellt stunt. Andemeningen är att Tom Cruise gärna gör sina stunts själva, och det vet vi ju vid det här laget. Därför läggs det allra mest krut på en sekvens där han hoppar utför ett stup (filmat i Norge, men det ska vara i Alperna) med en motorcykel.

En annan poäng med dessa inslag är att etablera att filmen är stor och global och det kan man hålla med om utifrån de platser historien utspelar sig på och som man bevisligt besökt för att filma i. Även om det hinns med att berätta lite mer om filmen så känns det ändå som fokuset mest ligger på Cruise förträfflighet.

1. Vid något tillfälle får Hayley Atwells karaktär Grace sitt hår i ansiktet så hon blåser bort det med munnen. När hon senare i klassisk "Mission: Impossible"-anda får ta på sig en sådan där fantastisk mask och bli en annan person gör hon samma sak när håret hamnar i ansiktet. En liten fiffig detalj som etablerar att det är samma person men med olika utseenden.

2. Filmen börjar med rysk dialog som sedan sömlöst går över till att bli engelsk med rysk brytning. Det är litet trick som även återfinns i filmer som "Jakten på Röd Oktober" (1990) och "Valkyria" (2008).

3. Titeln "Dead Reckoning" är en navigeringsterm inom sjöfart och luftfart, på svenska "död räkning". Principen är att om man vet hur länge, hur fort och åt vilket håll man har förflyttat sig från en viss punkt så vet man också var man befinner sig. I det här fallet hakar uttrycket in i den ryska ubåten som har en stor betydelse - inte minst framöver.

ANDERS JAKOBSON (2023-11-28)