Här kommer Skalbaggepojken!

DC kämpar på med sina superhjältefilmer och rör sig återigen i de lite mer obskyra trakterna när Blue Beetle blir liveactionfigur. Det ska dock förtydligas att karaktären faktiskt är jämngammal med Superman och sågs i tryck för första gången i augusti 1939, då via Fox Comics. 44 år senare tog DC över figuren och nu i hyfsat modern tid (2006) är det tonåringen Jaime Reyes som är personen bakom Blue Beetle. Som många andra superhjältar har flera olika personer varit karaktären och i filmen är faktiskt alla med på sitt sätt.

Alla tre Blue Beetles har haft olika sätt att bli hjälten och Jaime Reyes (Xolo Maridueña) sätt gör att han känns som en variant av Spider-Man korsad med Iron Man (eller om man så vill Iron Spider). Han är ung och lite nördig och hamnar i en högteknologisk dräkt som kommunicerar med honom. Skillnaden här är att dräkten är en del av honom.

Mexikanen Jaime kommer tillbaka till sin familj i Palmera City (en fiktiv stad i en variant av Florida) efter att ha pluggat juridik i Gotham. Den stora bullriga familjen håller en gemensam mask först men kommer sedan med de dåliga nyheterna. Stigande hyror har gjort att det bara är en tidsfråga innan de måste flytta ur sitt hus och den försörjande familjefadern Alberto (Damián Alcázar) har blivit av med jobbet. Jaime vill dra sitt strå till stacken och får ett jobb tillsammans med systern Milagro (Belissa Escobedo) i ett lyxhus tillhörande magnaten Victoria Kord (Susan Sarandon), VD för Kord Industries som ligger bakom det mesta i Palmera City.

När Jaime lägger sig i ett bråk mellan Victoria och hennes brorsdotter Jenny (Bruna Marquezine) får han och Milagro sparken, men Jenny säger att hon kanske kan ordna ett jobb åt honom. I inledningen av filmen har vi sett hur Victoria lett en expedition för att lokalisera en utomjordisk artefakt, Scarab, och Jenny upptäcker att Victoria använder den för att realisera ett projekt med supersoldater. Jenny stjäl artefakten och när Jaime kommer för en jobbintervju får han ta över och skydda lådan med den. Givetvis hetsar hans familj honom att titta i lådan och därefter dröjer det inte länge innan artefakten aktiveras och tar sig in i Jaime och förvandlar honom till en skalbaggsliknande figur med tillgång till alla möjliga vapen och verktyg.

Jaime får fullt upp med att hantera de krafter som kommer med dräkten samtidigt som Victoria vill få tillbaka artefakten. Hon har redan skapat en supersoldat (Raoul Max Trujillo) som kan göra jobbet, men Jaime har Jenny på sin sida som har en del ess i bakfickan.

Tonmässigt ligger "Blue Beetle" ganska nära "Shazam!"-filmerna. Det är familjärt och med ganska mycket humor. Den bullriga mexikanska familjen i "Blue Beetle" är just bullrig och tenderar att bli lite överdriven och gapig, men samtidigt är den hyfsat ny i superhjältesammanhang, vilket är bra. Allra bullrigast är Jaimes farbror Rudy (George Lopez) som är både paranoid och rebellisk, samtidigt som han förstås är den i familjen som kan mecka ihop prylar och hacka datasystem. Alla superhjältar behöver en "kille i stolen", som det uttrycks i Spider-man-filmerna.

Blue Beetle är en karaktär som jag inte känner till sedan tidigare men jag gillar att filmen tar hänsyn till karaktärens historia i serietidningarna, där samtliga personer bakom personan har haft olika egenskaper som de tagit med sig till karaktären. Jaimes föregångare Ted Kord (Jennys pappa) var en uppfinnesrik miljonär (hur många sådana finns det i DC-världen?) som skapade prylar snarare än att han fick kontakt med artefakten på det sätt Jaime får. Dessa prylar får familjen Reyes tillgång till, inklusive en skalbaggeliknande farkost som påminner väldigt mycket om Night Owl II:s skepp Archimedes i "Watchmen".

Hur som helst uppskattar jag passningarna trots att de egentligen inte betyder någonting för mig. Det gör "Blue Beetle" till en inkluderande film. Men det är också en ganska formpressad ursprungshistoria som man sett många gånger i genren. Blue Beetle blir ingen folklig hjälte. De enda han räddar är sin egen familj och han slåss i princip enbart mot en skurk som har i stort sett samma krafter. Men alla hjältehistorier börjar någonstans och här börjar Blue Beetles historia. Filmen var bättre än jag hade trott och det är positivt.

1. Filmen slutar med en liten teaser inför framtiden som är direkt fanservice för de som verkligen gillar karaktären Blue Beetle.

2. Men vad har karaktären för framtid? James Gunn, som tagit över ansvaret för att skapa ett nytt filmuniversum för DC (DCU) sa i januari 2023 att "Blue Beetle" inte var en del av det. Sen i juni sas det att Blue Beetle var den första karaktären i DCU och i september sa Gunn att Maridueña kommer att fortsätta att spela karaktären men att filmen inte ingår i DCU:s kanon. Så alltså är den där teasern inget som kommer att plockas upp. Eller?

3. Det är en 80-talskänsla över delar av filmen. Filmmusiken låter lite som i 80-talsfilmerna och den färgglada typografin ger också den känslan. Faktum är att det hade varit lite kul om filmen faktiskt utspelat sig under 80-talet

ANDERS JAKOBSON (2023-12-07)