Mer action men mindre Persbrandt

Fia, Anna, Belal och Roger, under ledning av Markus Haglund, är tillbaka för en andra säsong. Precis som tidigare tar de sig an fall där de som dömts för ett brott eventuellt sitter i fängelse fast de inte borde det. Det mesta är sig likt från förra säsongen men det finns några skillnader. En del bra och andra mindre bra.

En som är bra är att skådespelarna gör mycket bättre ifrån sig den här gången. Både Sofia Ledarp (Fia) och Leonard Terfelt (Roger), framförallt Terfelt, var inte helt godkända under första säsongen. De hade då problem med att få sina rollfigurer att kännas ärliga och trovärdiga men den här säsongen lyckas de bättre och då framförallt Ledarp. Och faktum är att det är när de spelar mot varandra som de lyckas bäst.

En annan sak som också är bättre den här säsongen är att man går lite från att hela tiden rädda folk som redan sitter i fängelse till att komma in lite tidigare och faktiskt lösa lite brott innan de går så långt som till fängelse. De blir även inblandade i ett gisslandrama och vi får se en i gruppen skjutas och näst intill dö. Mer action med andra ord.

De lite sämre förändringarna till denna andra säsong är bland annat att Mikael Persbrandt tagit ett kliv bakåt. Hans rollfigur Markus Haglund är inte alls med lika mycket som i första säsongen och när han nu är med har han reducerats till en suput som kommer med värdefulla tips till de andra. Haglund är inte alls lika intressant som tidigare och det är riktigt trist för även om de andra ryckt upp sig så är det Persbrandt man vill se. Det är han som är bäst, eller så var det i alla fall i förra säsongen.

Något annat som är lite trist är att de alltid lyckas. Jag skulle vilja se ett avsnitt där de får fram uppgifter som visar på att någon är oskyldig men att de sen inte lyckas bevisa detta för domstolen vilket i sin tur resulterar i att den oskyldige stackaren ändå tvingas sitta i fängelse. Det behöver inte alltid gå så bra för dem.

Manusen i sin tur håller hög dock kvalité och det känns som om de flesta fallen skulle kunna ha skett på riktigt även om de då naturligtvis spetsats till här för att fungera som TV-serie. Dock retar jag mig på upplösningen av avsnitt nio "Nattrond". Det känns inte allt trovärdigt… I stort får dock serien väl godkänt. Den är underhållande, spännande och har bra manus och skådespelarinsatser. Det som saknas är dock lite misslyckanden och lite mer av Mikael Persbrandt. Får jag bara det blir jag hel nöjd.

Några felsägningar som är sådär kul.

1. Säsongen består, precis som TV-serierna succékanalen HBO producerar, av 12 avsnitt.

2. Den här säsongen har fått undertiteln "Jakten på rättvisa". Även avsnitten har titlar och det gillar jag.