Typiskt Anderson, fast med djurdockor

Jag kan inte påstå att jag direkt bubblade över av lycka när jag fick veta att Wes Anderson skulle göra en stop-motion-animerad barn- och familjefilm med dockor baserad på en barnbok av Roald Dahl. Jag hade helt enkelt svårt att se varför det skulle vara intressant för mig och hur det skulle vara givande att se. Andersons personligt visionära stil var något som jag bara trodde funkade med skådespelare.

Så fel jag hade, för några minuter in i filmen – lagom till när man vant sig vid den medvetet ryckiga animationen – så är jag helt fast och resten av filmen blir både underhållande och givande, och Andersons stil är till 100% där.

Filmen börjar "12 rävår" tidigare när den listiga tjuvräven Mr Fox och hans fru Felicity fastat i en fälla. Felicity, som precis avslöjat att hon är gravid, säger att om de klarar sig ur knipan så måste Mr Fox lova att sluta med sin kriminella bana. "12 rävår" senare visar det sig att de klarade sig ur knipan, Mr Fox har slutat med det kriminella levernet och försörjer sin familj genom att skriva kolumner i tidningen och graviditeten resulterade i sonen Ash som är lite mindre till växten och "annorlunda". Själv är Ash mest sur över att inte riktigt få sina föräldrars respekt och ständigt leva i skuggan av sin far som varit så speciell och duktig i allt han tagit sig an, kanske främst i den komplicerade sporten Whack-bat som Ash vill göra karriär i. Till råga på allt ska rävfamiljen snart ta in kusinen Kristofferson som så klart är smart och duktig och en mycket bättre "son" än vad Ash är.

Mr Fox har tröttnat på att bo i ett gryt och köper ett lyxboende i ett stort träd, men givetvis har han en liten baktanke. Trädet ligger nämligen i närheten av de tre största farmarna i trakten och han vill så gärna göra en sista stöt mot alla dessa tre. Vilket också sker, men allting slår bakut när farmarna börjar jaga den fantastiska räven och hela djursamhället är plötsligt i fara – allt på grund av Mr Fox. Han har varit i knipor förr, men aldrig någon så här allvarlig.

Jag har inte läst originalboken och när jag läser en plottsammanfattning så är den och filmen i grund och botten samma story, men med vissa skillnader. Till exempel har filmen ett annat slut, vilket dock inte är hämtat ur luften. Anderson och manuskollegan Noah Baumbach bodde i Dahls skrivarstuga under en period och fick även se originalmanus där det i en tidigare version av boken fanns med ett slut som inspirerade till filmens slut. Det var inte det enda som de fick med sig från perioden i skrivarstugan – de designade Mr Fox kontor i filmen i princip i detalj från Dahls miljö, till och med ned till kaffekoppar.

Vilket leder mig in i filmens design. Den är precis i vanlig Andersonanda en extremt detaljerad och uttänkt miljö, i murriga, höstiga färger och vissa av kulisserna är enormt stora och nyttjas i långa tagningar. Det är med andra ord precis som vanligt. Lägg detta till en snabb och rapp historia och ett skådespel som är lysande. Rösterna görs bland annat av George Clooney, Meryl Streep, Jason Schwarzman och Bill Murray och det är ungefär samma typ av känsla i dialogerna som man är van vid från tidigare filmer.

Jag vet inte om jag direkt vill säga att det är en barn- och familjefilm, men jag tror samtidigt att den kan fungera för den publiken. Filmen innehåller dock ingen svensk dubbning, vilket kanske kan utesluta de allra yngsta tittarna.

"Den fantastiska räven" var betydligt bättre än jag hade trott och är ytterligare en framgång för den spännande Wes Anderson. Fast nästa gång får han gärna ha riktiga skådespelare igen.

Som extramaterial finns tre kortare filmer. Allra kortast är instruktionsfilmen om hur man spelar Whack-bat, men det är i princip exakt samma instruktioner som ges i filmen, om än i ett lite långsammare tempo och utformat som en gammal knastrig film.

De andra två ger korta, men givande tittar på filmens design, storyn, inspelningen, rollerna och röstskådespelarna. Det mest intressanta här är hur rösterna spelades in. De gjordes nämligen till större delen i de miljöer där de utspelade sig. Med andra ord, var Mr Fox ute i skogen så spelades George Clooney in i skogen och så vidare. Ett originellt grepp som sannolikt hjälpte skådespelarna en bit på vägen. De bilder vi får se från inspelningen skildrar nästan normalt skådespeleri.

1. Anderson har fått in en ganska naturlig dialog genom att låta djuren svära, men i stället för fula ord säger de olika varianter av "cuss" som ju betyder "svära". T.ex "The cuss am I? Are you cussing with me?". Både smart och roligt på samma gång, men ett bra exempel på att filmen inte riktigt känns som en barn- och familjefilm.

2. Att spela in rösterna ute var dock lite riskabelt. En perfekt tagning stördes av ett förbiåkande flygplan, men Anderson löste det genom att skriva in just ett förbiåkande flygplan i scenen.

3. Jag hittar inget om att spelet Whack-bat skulle varit med i Dahls originalbok, men om det var det, skulle jag svära på att J.K. Rowling inspirerades av det när hon hittade på Quidditch. Whack-bat är dock en sorts Cricketvariant, och på whackbat.com kan man spela spelet och få vidare instruktioner.

ANDERS JAKOBSON (2010-08-17)