En minst sagt udda version av sagan

I "Hoodwinked Too! – Hood Vs Evil" har Rödluvan, eller Röd som hon kallas, förvandlats från en liten oskyldig tjej till en riktig tuffing. Tillsammans med Vargen jagar hon elakingar för organisationen HEA (Happy Ever After) som jobbar stenhårt för att ge varje saga ett lyckligt slut. När en elak häxa kidnappar Hans och Greta och även Röds mormor som försökt befria barnen ger sig Röd och hennes gäng ut för att befria dem. Allt är dock inte vad det verkar och innan vi vet ordet av är det Hans och Greta som är de elaka och deras plan är att få mormor att baka en kaka som ska göra dem oövervinnliga.

"Hoodwinked Too! – Hood Vs Evil" är rätt kul. Den är kanske inte så mycket för de mindre som det kan verka utan känns mer som en film för vuxna förklädd till barnfilm. Skämten är emellanåt rätt låga och den som håller boken högt kommer säkert att ha svårt att ta vissa av scenerna. Personligen tycker jag dock att den är kul som sagt. Dock har filmen inte mycket gemensamt med originalsagan. I en drömscen får vi höra den kända konversationen mellan Röd och vargen utklädd till mormor där Röd frågar varför mormor har så stora tänder och så vidare men det är i stort sett allt de har gemensamt.

När det gäller rösterna är det några namn som står ut. Som Röd hör vi Hayden Panettiere, som Mormor hör vi Glenn Close och som Vargen Patrick Warburton. Vi hör även David Ogden Stiers, Martin Short och Heidi Klum i andra roller. Och även om jag har lite svårt att känna igen någon av dem när jag ser filmen gör de ett bra jobb. Speciellt Warburton är riktigt bra som den något åldrade och lite trötta Vargen. "Hoodwinked Too! – Hood Vs Evil" är en liten kul film som underhåller för stunden men den kommer förmodligen inte att lämna något djupare intryck på mig.

1. Filmen finns även i en 3D-version.

2. Detta är uppföljaren till "Sanningen om Rödluvan".

3. Det finns en sjungande get i filmen som är rätt kul när han hela tiden råkar ut för olyckor.