Underhållande men knappast nyskapande

Blu är en ovanlig fågel. Som barn kidnappades han av smugglare och hamnade av en slump hos Linda som tagit hand om honom sedan dess. Blu växer upp hos henne i kalla Minnesota i USA och allt fungerar bra. Blu och Linda blir riktigt tighta och trivs med varandra. En dag dyker dock Tulio upp och berättar att Blu mycket väl kan vara den sista hannen av hans art. Tulio har hittat en hona, Jewel, och hoppas nu att Blu och Linda vill följa med honom till Rio för att låta Blu para sig med Jewel så deras ras kan leva vidare.

Efter rätt mycket tvekan går de två med på Tulios förslag och följer med till Rio. Där går dock inte allt som planerat. Jewel tycker Blu är ett bortskämt husdjur som är galen som litar på människor. Att han sen inte kan flyga gör ju inte saken bättre. När sen Jewel och Blu kidnappas ställs allt på sin spets och de två tvingas samarbeta, vilket inte är det lättaste.

"Rio" är en hyfsad animerad film. Inte en av de bästa men ändå rätt kul. Handlingen fungerar och karaktärerna likaså, eller i alla fall huvudpersonerna. När det gäller alla sidekicks så känns de lite som de stereotyper vi alltid hittar i den här typen av filmer och det känns lite trist. Det hade varit lite mer spännande om man hittat på lite mer unika karaktärer.

Handlingen är inte direkt överraskande heller utan en kärlekshistoria som vi sett tidigare med den fungerar ändå här rätt bra. Blu är en kul karaktär som man genast fattar tycke för. Samma sak med Jewel även om hon inte direkt är lätt att gilla i början. Anne Hathaway och Jesse Eisenberg gör rösterna till Jewel och Blu och de gör det bra. Vi hör även Jamie Foxx som Nico. "Rio" sammanfattas bäst som en godkänd familjefilm som passar både de lite mindre och vuxna. Den är inte den bästa filmen i sin genre men ändå helt godkänd och det finns rätt många roliga scener i den trots allt.

Extramaterialet är rätt fattigt med tanke på hur mycket det brukar vara på den här typen av filmer. Det vi får är en borttagen scen och en musikvideo vilket inte är mycket att glädjas åt alltså. Dock ska det nämnas att filmens samarbete med spelet "Angry Birds" lyser igenom här. Vi får en mockup där man i den scen där Nigel sjunger för de fångade fåglarna bytt ut filmens fåglar mot fåglar ur spelet "Angry Birds". Vi får även en trailer för spelet "Angry Birds Rio".

1. Med i DVD:n finns en lapp där man får dels en kod till några banor i dato varianten av "Angry Birds" samt tips om hur man får nya banor i mobilvarianten. Kul om man som jag gillar spelet.

2. De som skapat "Rio" har även skapat "Ice Age"-filmerna och jag tycker att det känns lite.

3. Det är en del musikscener i filmen som jag personligen tycker känns lite överflödiga.