Tv-serien och filmerna glider ifrån varandra

"Agents of S.H.I.E.L.D." tuffar på vid sidan av Marvels filmuniversum utan att riktigt få kontakt. Jag har tidigare beskrivit serien som ett tungt komplement, men så här efter tre år känns det lite som serien och filmuniversumet glider ifrån varandra. Tidigare säsonger har vissa filmkaraktärer dykt upp för att knyta ihop trådarna, samtidigt som att serien touchat händelser i vårsäsongens MCU-film, och det sistnämnda blir det i alla fall lite av då vissa av händelserna i "Captain America: Civil War" i alla fall berörs som hastigast (och här ser jag mig tvungen att poängtera att säsongen visades hösten 2015 till våren 2016). Men så mycket mer än så är det inte, och jag tycker att det är lite trist. Det skulle behöva en liten inbjudan från filmerna för att förstärka samhörigheten men någon sådan verkar vi inte kunna räkna med.

I min recension av förra säsongen skrev jag att serien är på väg att skapa sitt eget universum, och det tack vare alla Inhumans som introduceras i var och vartannat avsnitt. Det här är numera seriens stora fokus och för mig personligen är det inte enbart positivt. Grejen med Inhumans, det vill säga vanliga människor som utvecklar specialkrafter efter att ha genomgått en transformation, är ju snarlik med mutantgenen i "X-Men", men det är även väldigt likt hela upplägget med "Heroes" och det är inte en association jag vill göra när jag pratar om en Marvel-produkt.

Precis som i förra säsongen har den tredje omgången två tydliga halvor där det händer mycket i båda. I den första är det väldigt mycket fokus på Inhumans. Substansen Terrigen, som triggar igång förvandlingen från människa till Inhuman hos vissa, har släppts lös över världen, vilket sålunda resulterat i att en rad personer utvecklat krafter som de antingen inte kan kontrollera eller använder på ett högst olämpligt sätt. Vårt S.H.I.E.L.D.-team, under ledning av Phil Coulson (Clark Gregg), har ju en egen Inhuman i form av Daisy Johnson (Chloe Bennet), tidigare Skye, som börjar kunna hantera sin jordbävningsframkallande kraft och därför blir ledande i kampen för att hitta och hjälpa alla Inhumans. Teamet består i övrigt av Melinda May (Ming-Na Wen), Leo Fitz (Iain De Caestecker), Alphonso "Mack" MacKenzie (Henry Simmons), Lance Hunter (Nick Blood) och Bobbi Morse (Adrianne Palicki). Parallellt med detta jagar organisationen ATCU (Advanced Threat Containment Unit) efter Inhumans med en helt annan agenda, nämligen att registrera och sätta dem i förvaring. Samtidigt rusar ett monster, Lash, runt och mördar Inhumans till höger och vänster.

Helt intakt är inte teamet. Jemma Simmons (Elizabeth Henstridge) saknas. I slutet på förra säsongen sögs hon in i en stor Kree-monolit och är försvunnen och Fitz ägnar all tid åt att lista ut hur hon ska komma tillbaka, om det nu ens går. Vi tittare blir snabbt varse om att monoliten är en portal till en annan planet där Jemma till synes helt ensam strövar omkring, fast besluten om att överleva. Men hon är inte helt ensam och Fitz lyckas till slut rädda henne. Det som finns på planeten ska få stor betydelse under säsongens andra hälft, som även innefattar den ständigt återkommande Grant Ward (Brett Dalton). Först försöker han återuppbygga Hydra och stöter ihop med Gideon Malick (Powers Boothe) som tillhör den religiösa sidan av Hydra och han är väl medveten om vad som finns på andra sidan monoliten, nämligen en uråldrig Inhuman, Hive, som skiftar kropp. Mitt i säsongen hamnar vi på planeten och Hive byter kropp och följer med till Jorden där han ställer till det ordentligt under resten av säsongen.

Den i vanlig ordning fullmatade 22-avsnittssäsongen slutar sedan på en ton som sätter förutsättningarna för nästa säsong, och det kan nog bli en lätt annorlunda fortsättning på S.H.I.E.L.D.-agenternas äventyr. Ombyte förnöjer, men frågan är hur länge serien klarar sig utan en starkare koppling till filmerna? Jag hoppas att relationen förstärks på något sätt hur omöjligt det än känns just nu.

Vill man ha "Agents of S.H.I.E.L.D." på DVD eller blu-ray får man köpa import. Alltså är detta en engelskt utgåva med "English for the hearing impaired" som valbar textning. Fungerar fint för mig.

I extramaterialsväg är det lite snålt, men ungefär samma upplägg som på förra säsongsboxen. En handfull bloopers och en bunt borttagna scener som är lite halvknepiga att placera in på rätt ställe i säsongen.

Även om man kan vara lite småglad för det lilla tycker jag ändå att det hade varit roligare att se något som kanske gav lite mervärde, något om själva handlingen eller om referenser till Marvel-världen eller något. Nåväl, det är som det är.

1. Under andra hälften av säsongen skrivs karaktärerna Hunter och Morse ut ur serien på ett naturligt vis. Det fanns en plan om en spin-off-serie med karaktärerna under namnet "Marvel's Most Wanted", men planerna rann ut i sanden. Då känns det plötsligt lite beklämmande att karaktärerna skrevs ut utan möjlighet att återvända eftersom de faktiskt var bra och viktiga figurer i gänget.

2. En karaktär som gör en kort comeback är professor Elliot Randolph (Peter MacNicol), som ursprungligen är från Asgard. En rolig figur.

3. Apropå roliga figurer gör den ofta lätt humoristiska John Hannah en återkommande roll som forskaren Holden Radcliffe, vilken har viss betydelse för upplösningen på säsongen. Det står klart att Radcliffe även kommer att synas i säsong 4, så det blir intressant att se vad det kan leda till.

ANDERS JAKOBSON (2017-02-07)