Kraftpaketet som inte ville vara hjälte

Tredje hjälten ut i Marvels Netflix-satsning ("The Defenders"-franchisen inuti Marvel Cinematic Universe) är Luke Cage (Mike Colter), som vi faktiskt redan kunde se i "Jessica Jones - Säsong 1". Jag trodde att Jessica Jones (Krysten Ritter) skulle återgälda gästspelet men hon lyser med sin frånvaro. Faktum är att när säsongen tar sin början har jag lite svårt att placera historien i tiden. Är den kronologiskt före eller efter de tidigare Netflix-serierna?

Det ska visa sig att den är efter. Luke Cage har dragit sig bort från Hell's Kitchen och håller en låg profil i Harlem. Han bor ovanför en kinarestaurang och har svårt att betala hyran. Han har två jobb. På dagarna sopar han golvet hos barberaren Pop (Frankie Faison) medan han på kvällarna diskar på nattklubben Harlem's Paradise ägd av brottskungen Cornell "Cottonmouth" Stokes (Mahershala Ali). Ett misslyckat rån mot Cottonmouth blir gnistan som får oroligheterna i Harlem att flamma upp. Den neutrala Pop skyddar en av rånarna och en av Cottonmouths ivriga underhuggare utför en drive-by-massaker där Harlems faderfigur mördas. Detta får Luke Cage att reagera och han använder sina superkrafter för att bokstavligt talat smula sönder Cottonmouths verksamhet. Parallellt med detta har Cottonmouths kusin, politikern och affärskvinnan Mariah Dillard (Alfre Woodard) dragit igång en kampanj för att förändra Harlems värde och delar av hennes medel dras in via mindre lagliga kanaler, så även hon hamnar till slut i Lukes fokus. Någonstans i bakgrunden finns vapensäljaren Willis "Diamondback" Stryker (Erik LaRay Harvey) som skickar sin listiga underhuggare Hernan "Shades" Alvarez (Theo Rossi) för att hjälpa Cottonmouth. Shades ska visa sig ha en koppling till Lukes förflutna.

Lukes bakgrundshistoria är något som berättas under seriens gång. Vi får veta han egentligen heter Carl Lucas och är en före detta polis som blev lurad och hamnade i fängelset Seagate där han utnyttjades som gladiatorliknande boxare innan han utsattes för ett vidrigt experiment som framkallade hans superstyrka och självläkande egenskaper. Lucas rymde och blev Luke Cage och har sedan dess levt under radarn i hopp om att en dag kunna rentvå sitt riktiga namn. Det sistnämnda blir en drivkraft under hela säsongens gång.

Polisen representeras av Mercedes "Misty" Knight (Simone Missick), en kommissarie som tidigt har ett litet äventyr med Luke i samband med att hon spanar på Cottonmouth. När oroligheterna drar i gång blir Luke en person som ständigt verkar vara närvarande på ett negativt vis och Misty och framför allt hennes kollegor vet inte vem han är, både till identiteten och hans roll i det hela. Därför blir Luke sedd som en skurk och mer eller mindre jagad av polisen. Men Misty tvekar och inser att Luke kanske tillhör de goda i alla fall.

En som definitivt hamnar på Lukes sida är sjuksköterskan Claire Temple (Rosario Dawson) som man känner igen sedan tidigare och hon blir otroligt viktig för Luke under säsongens gång, på många olika vis. Inte minst som en inspirerande röst när Luke måste bli Harlems hjälte.

Jag läser mig till att en av ambitionerna med serien var att utforska Harlem på samma sätt som "The Wire" utforskade Baltimore, och det tycker jag att man lyckats med. Jag tänkte på "The Wire" fler gånger under de tretton avsnitten, och det är inte en dum association även om olikheterna är fler än likheterna. Serien lyckas i alla fall förmedla känslan av ett litet samhälle med sina problem i ett betydligt större, där en man med extraordinära krafter måste stiga fram och göra en insats trots att han inte vill vara en hjälte eller ens synas på grund av sin bakgrund.

Mike Colter är otroligt bra i rollen. Han har pondus när Luke Cage ska vara stor och stark men lyckas även förmedla karaktärens mjukare sidor och framför allt hans skärpa och intelligens. Jag gillade Luke Cage redan när Colter gästspelade i "Jessica Jones" men här får han verkligen visa vad han kan och gör det med bravur. Helt klart en stor behållning med hela serien. Men Colter är inte den enda som levererar. Rosario Dawson är med sin karaktär Claire Temple kittet i hela franchisen som håller ihop alla serier (och även lappar ihop hjältarna). Simone Missicks Misty Knight är även det både en bra insats och en karaktär som sannolikt kommer att hänga kvar. När det gäller de mer skurkaktiga karaktärerna gör Mahershala Ali, Alfre Woodard och Theo Rossi proffsiga och stabila insatser men det är kanske Erik LaRay Harvey som imponerar mest i sin psykopatiska gestaltning av Diamondback. Harveys blick och diaboliska leende tränger verkligen in i både ben och märg...

Diamondback gör entré under andra hälften av säsongen och serien har ganska tydliga akter. Det gör att man upplever att man får se mer än en story under säsongen även om det faktiskt är en och samma historia som sträcker sig över alla avsnitt. "Luke Cage" känns som en väldigt matig serie där styrkan ligger i dramat snarare än i actionsekvenserna. De sistnämnda blir i ärlighetens namn ganska enahanda och inte överdrivet bra genomförda.

Som del i franchisen är "Luke Cage" ännu en pusselbit till något större. Man tjänar på att se fler avsnitt i stöten då tempot är lite långsamt inledningsvis, men gestaltningarna är mycket bra och det ska bli intressant att se hur nästa del, "Iron Fist", kompletterar världen inför den gemensamma sammanstrålningen i "The Defenders".

1. I serietidningarna gick Luke Cage emellanåt under namnet Power Man och det görs några referenser till detta namn i säsongen. Karaktären hade även en ganska fånig dräkt med blå byxor, en gul överdel och ett slags metalliskt pannband. I avsnittet där Luke får sina superkrafter är han för en kort stund klädd exakt som sin tecknade förlaga. En snygg passning!

2. Några mindre karaktärer från Marvels Defenders-franchise är med där Claire Temple givetvis har den största rollen. Det görs dock referenser till både Jessica Jones, Daredevil, The Punisher och Wilson Fisk, men vi får inte se dem i bild.

3. Det refereras även till Iron Man, Thor och Hulken och så vidare och jag hoppas verkligen att film- och tv-världarna får mötas på något vis. Ett litet problem är att Alfre Woodard som har en stor roll här faktiskt gjorde en liten roll i "Captain America: Civil War" vilket skulle kunna cementera att det är olika världar. Men å andra sidan är hon inte den enda skådespelaren som gjort flera Marvel-roller.

ANDERS JAKOBSON (2016-11-04)