Tredje mordet för granntrion

Vilken formidabel succé John Hoffmans och Steve Martins komiska deckarserie "Only Murders In The Building" blivit! Jag njuter varje gång serien gör comeback med ännu ett mordfall kopplat till byggnaden Arconia i New York, som ska lösas i en tio avsnitt lång klurig och rolig deckargåta.

Grannarna Charles-Haden Savage (Steve Martin), Oliver Putnam (Martin Short) och Mabel Mora (Selena Gomez) förenades i kärleken till en True Crime-podcast och startade en egen i samband med ett mordfall i sitt eget lägenhetshus. Podcasten blev en succé samtidigt som trion löste mordfallet innan polisen gjorde det. Och när ytterligare ett mord skedde i huset, gjorde trion samma sak igen.

I slutscenerna i säsong 2 lurades vi att mordet denna gång skulle ske i en annan byggnad. Vi fick nämligen i ganska rask takt se hur Oliver fick förtroendet att sätta upp en Broadwaypjäs där Charles fick en av rollerna, men huvudrollen hamnade hos den välkända men inte helt uppskattade skådespelaren Ben Glenroy (Paul Rudd) och under själva premiärföreställningen segnade Ben ihop på teaterscenen - död...

...men riktigt så blev det inte. Ben gör nämligen en snabb återkomst från de "döda" när han dyker upp på den tänkta premiärfesten i Arconia som nu blivit hans likvaka. Han blev förgiftad, men överlevde. Dock inte speciellt länge för innan kvällen tagit slut har Ben blivit knuffad ner i ett trasigt hisschakt och dött - på riktigt.

Vår hjältetrio splittras i samband med detta. Oliver är förkrossad för att hans karriär återigen gått åt pipan när hans affischnamn mördats och därmed solkat ner hans pjäs. Charles håller mest på och parerar sin nygamla kärlek Joy (Andrea Martin) som far fram som ett expresståg i deras relation och det är faktiskt bara Mabel som är sugen på att lösa mordfallet och dra igång den tredje säsongen av deras podcast Only Murders In The Building. Det är tjurigt och motsträvigt.

Parallellt med att vi faktiskt får veta lite mer om allt som ledde fram till den där olycksaliga premiärkvällen, speciellt hur Ben egentligen var, går livet vidare. Det finns flera olika personer i produktionen som kan misstänkas vara Bens mördare men mitt där i någonstans får Oliver en genialisk idé om hur han ska rädda sin pjäs - den ska göras om till musikal! Det betyder att nummer måste skrivas och repas in och på vägen börjar även ledtrådarna falla på plats så att trion får anledning till att återförenas och lösa mordet en gång för alla.

Att introducera en helt ny miljö och många nya karaktärer var ett genidrag då mer av samma vara som i de två första säsongerna möjligen skulle gjort att serien trampat vatten - även om säsong 1 och 2 egentligen inte var jättelika varandra. Teatermiljön adderar någonting och nya karaktärer som skådespelerskan Loretta Durkin (Meryl Streep), Bens bror och manager Dickie Glenroy (Jeremy Shamos) och dokumentärfilmaren Tobert (Jesse Williams) tillför värde till helheten.

Det som slår mig under seriens gång är vilken otroligt bra skådespelare Martin Short är. Att han är rolig är en sak, men för mig har han verkligen växt genom den här serien. Något mer än det cyniska och roliga tränger fram och jag gillar det verkligen.

Något som jag också gillar är hur genomarbetat och uttänkt allt måste vara i ett tidigt stadium. Väldigt mycket måste har varit planerat redan när avslutningsscenen i säsong 2 slängdes ihop. Även tidigt utplacerade detaljer i denna säsong får sin förklaring långt senare. Med andra ord är det ett bra manusarbete i grunden. Sen blir jag alltid imponerad när en serie berättar en annan historia i sitt eget narrativ och då syftar jag på pjäsen och musikalen. Nu är kanske handlingen i den berättelsen lite knepig att förstå, men mot slutet av säsongen har vi ändå fått höra minst tre hyfsat avancerade musikalnummer som inte krafsats ihop på en kafferast. Imponerande.

Trots mina lovord är säsong 3 kanske den minst bra av de tre, men jag har haft kul i tio avsnitt och ser fram mot minst tio till.

1. Precis som i tidigare säsonger presenteras förutsättningarna för nästa säsongs mordfall i den sista scenen. Serien kommer att komma tillbaka med en fjärde säsong.

2. Matthew Broderick spelar en skruvad version av sig själv i några avsnitt i säsongen.

3. Chevy Chase har flaggat för en möjlig "Tre amigos"-återförening i "Only Murders In The Building". Även om det är en kittlande tanke känns Chase lite för mycket som en tickande bomb i dagsläget för att det faktiskt ska bli av. Men jag har gärna fel...

ANDERS JAKOBSON (2023-10-04)